آذربایجان

تاریخ جشن پیروزی در آذربایجان به احترام آتاتورک تغییر کرد

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان بیانیه ای درباره تغییر زمان روز پیروزی در این کشور به احترام مصطفی کمال آتاتورک صادر کرده است. 

بر اساس فرمان مورخه ۲ دسامبر سال 2020، رئیس جمهوری آذربایجان در باره “تاریخ تأسیس روز پیروزی در جمهوری آذربایجان”، تصمیم بر این شده بود که ۱۰ نوامبر به عنوان روز پیروزی در آذربایجان جشن گرفته شود.

در همین زمان ، ۱۰ نوامبر روز بزرگداشت مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه و شخصیتی بزرگ است که نام او در تاریخ جهان تورک حک شده است. حیدر علی اف رهبر فقید آذربایجان گفته بود: “مصطفی کمال آتاتورک همان اندازه که برای شما عزیز و قابل احترام بوده، برای آذربایجانی ها هم عزیز و قابل احترام است.” مصطفی کمال آتاتورک که آذربایجان را با جان و دل دوست داشت نیز گفته بود: “شادی آذربایجان شادی ما، اندوه آذربایجان اندوه ماست”.

این سخن او در قلب هر آذربایجانی جای دارد و از یاد او با احترام فراوان در آذربایجان یاد می شود.

همچنین بخوانید: آزادسازی قره باغ؛ عقل نظامی ترکیه، سلاح های با تکنولوژی بالای اسرائیل و سلاح‌های قدیمی روس

با توجه به اینکه ۱۰ نوامبر روز یادبود مصطفی کمال آتاتورک در ترکیه است، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان تصمیم به تغییر تاریخ روز پیروزی گرفته است.

همچنین بخوانید: پارکی به نام ژنرال پولاد هاشیموف در ترکیه افتتاح شد

در این بیانیه آمده است: “آزادسازی شهر شوشا، مروارید قره باغ، عزیز برای هر آذربایجانی، در ۸ نوامبر، نقش تعیین کننده ای در سرنوشت جنگ داشت.

با در نظر گرفتن اهمیت تاریخی شهر شوشا و رهایی آن از اشغال -این پیروزی بی سابقه که به جشن عزم راسخ مردم آذربایجان تبدیل شده و از اهمیت فوق العاده ای برای توسعه و اعتبار آینده کشور نیز برخوردار است- روز پیروزی هر سال در ۸ نوامبر جشن گرفته خواهد شد.”

همچنین بخوانید: علی‌اف در دیدار با چاووش‌اوغلو: “امروز جهان معنای اتحاد ترکیه-آذربایجان را می‌بیند”

همچنین بخوانید: احزاب برجسته ترکیه: “ما از جامعه جهانی می خواهیم از آذربایجان حمایت کنند”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا