سیاست

ظریف: آماده تبادل فراگیر زندانیان هستیم/ توپ در زمین آمریکاست

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن اعلام آمادگی این کشور برای تبادل فراگیر زندانیان با آمریکا، ادعا کرد که «توپ در زمین ایالات متحده است.»

محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از به خانه باز گرداندن گروگان‌مان در این هفته، کاملاً برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است. امروز بار دیگر و این بار در نشست « قلب آسیا – روند استانبول » مشغول دیپلماسی منطقه‌ای هستیم تا توان خود را برای صلح و توسعه در افغانستان در کنار هم قرار دهیم.»

مقامات ایران و آمریکا روز شنبه هفتم دسامبر از مبادله مسعود سلیمانی شهروند ایرانی زندانی در آمریکا و ژیو وانگ شهروند آمریکایی زندانی در ایران خبر دادند.

 

ژیو وانگ، محقق آمریکایی-چینی تبار نیز به اعلام وزارت خارجه ایران همزمان با سلیمانی و با “تصویب شورای عالی امنیت ملی ایران و رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیس برای بازگشت به آمریکا” شد.

 

مسعود سلیمانی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس ایران 15 مهر ماه سال گذشته (7 اکتبر 2018) حین سفر به آمریکا از سوی اف‌.بی‌.آی بازداشت و روانه زندان شده بود. دولت آمریکا سلیمانی را متهم به دور زدن تحریم های این کشور علیه ایران و تلاش برای تهیه برخی فنآوری های پیشرفته برای تهران کرده بود اما این اتهامات از سوی دولت ایران رد شده است.

 

ژیو وانگ نیز از تابستان 1395 (2016 میلادی) هنگام سفر به ایران از سوی سازمان های اطلاعاتی این کشور بازداشت و به اتهام جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شده بود. وی بررسی و استفاده از آرشیوهای مربوط به موضوع حکومتداری و دیوانسالاری در دوران قاجار را هدف سفر خود به ایران معرفی کرده است.

 

جیسون پابلت، وکیل خانواده ژیو وانگ، روز پنجشنبه 14 آذر طی توئیتی از وجود “پیشرفت هایی در آینده نزدیک برای آزادی وی و بازگشت به آمریکا” خبر داده بود.

 

پس از این تبادل بین دو کشور، مقامات ایالات متحده آمریکا در چند نوبت از تمایل خود برای مذاکره جهت تبادل زندانی خبر داده‌ بودند.

 

آمریکا خواستار آن است که ایران علاوه بر آقای وانگ، رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا را که گفته می‌شود ۱۲ سال پیش در کیش ربوده و بازداشت شده به همراه سیامک و باقر نمازی از شهروندان ایرانی-‌آمریکایی آزاد کند.

 

خردادماه امسال نیز ایران نزار زکا، شهروند لبنانی را که اقامت دائم آمریکا را دارد و به اتهام جاسوسی بازداشت و زندانی شده بود آزاد کرد و این اقدام با استقبال کاخ سفید مواجه شد.

.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا