جهان

ترفند ارتش آذربایجان در قره‌باغ؛ تصمیم پنتاگون برای خرید «کوکروزنیک» از روسیه

وزارت دفاع آمریکا می خواهد بالگردهای می-۲۴ یا می-۱۷ و همچنین هواپیماهای سبک آن-۲ (کوکروزنیک) را از روسیه خریداری کند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از «روسیه تودی»، از بالگردها و هواپیماهای روسی به عنوان دشمنان فرضی در دوره های آموزش نظامی ایالات متحده در زمینه تاکتیک ها و سلاح ها استفاده خواهد شد.

پیش از این، پنتاگون مقداری از تجهیزات نظامی را از روسیه خریداری کرده، از آن در آموزش استفاده کرده یا به کشورهای ثالث داده بود.

با این حال، این بار تمرکز بر روی هواپیماهای سبک غیر نظامی آن-۲ است. چرا پنتاگون به این هواپیماها که در دوران اتحاد جماهیر شوروی در کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت و تولید آن مدتهاست متوقف شده، احتیاج دارد؟ بوریس روژین روزنامه نگار نظامی روس معتقد است که این امر به دلیل جنگ ۴۴ روزه در قره باغ است.

بوریس روژین به «روسیه تودی» گفت: “به احتمال زیاد، آنها در حال بررسی اثربخشی کاربرد آنها در قره باغ هستند. آذربایجان به طور فعال از هواپیماهای آن-۲ برای شناسایی موقعیت سیستم های دفاع هوایی ارمنستان استفاده می کرد.”

همچنین بخوانید: ترفند بی‌نظیر ارتش آذربایجان در جنگ قره باغ را ارتش اوکراین در رزمایش خود به کار برد

لازم به ذکر است که این ترفند بی نظیر ارتش آذربایجان در تاریخ نظامی جهان یک امر جدید محسوب می شود. در طول نبردها، وزارت دفاع ارمنستان تقریباً روزانه گزارش می داد که “جنگنده بمب افکن‌های آذربایجان سرنگون شدند”.

پس از گذشت ۲-۳ هفته از عملیات نظامی، تعداد “هواپیماهای نظامی” که آنها سرنگون کردند به ده ها فروند رسید. با این وجود بعداً مشخص شد که سامانه های پدافند هوایی ارمنستان، هواپیماهای بدون سرنشین آذربایجانی از نوع آن-۲ را هدف قرار داده و با این کار موقعیت خود را آشکار کرده است. ارتش آذربایجان سپس سیستم پدافند هوایی ارمنستان را منهدم می کرد.

همچنین بخوانید: کارشناس روس: کل سیستم دفاع موشکی ارمنستان در دام ژنرال‌های آذربایجانی افتاد

از زمان اتحاد جماهیر شوروی ده ها هواپیمای آن-۲ در آذربایجان باقی مانده و عملاً استفاده نشده بودند. سپس مشخص شد که این هواپیماها به هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به سیستم ناوبری ساده تبدیل شده و در چنین ترفند هوشمندانه ای در جنگ به‌کار گرفته شده‌اند.

همچنین بخوانید: آزادسازی قره باغ؛ عقل نظامی ترکیه، سلاح های با تکنولوژی بالای اسرائیل و سلاح‌های قدیمی روس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا