جهان

ترکیه به «مرکز نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ» نیرو می فرستد

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، پیش‌نویس لایحه‌ای که توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امضا شده، به پارلمان این کشور ارائه شده است.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، پیش‌نویس لایحه‌ای که توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امضا شده، به پارلمان این کشور ارائه شده است. نیروهای ترکیه به «مرکز نظارت بر آتش بس قره باغ» اعزام می شوند.

“بر اساس توافق، یک مرکز مشترک در مناطق آزادشده آذربایجان برای نظارت بر اجرای آتش بس ایجاد خواهد شد. بنا به درخواست آذربایجان، تصمیم گرفته شد که به طور مشترک روسیه و ترکیه در این مرکز حضور داشته باشند.”

نکته قابل توجه در اظهارات رییس‌جمهور ترکیه این است که مرکز نظارت «در مناطق آزادشده آذربایجان» ایجاد خواهد شد، نه در دیگر مناطق آذربایجانّ آنطور که مقامات روسیه می‌گفتند.

در این پیش‌نویس آمده است: “حضور پرسنل نیروهای مسلح ترکیه و در صورت لزوم پرسنل غیرنظامی کشورمان در مرکز مشترکی که توسط ترکیه و روسیه در محلی که آذربایجان تعیین کرده و فعالیت های مربوط به نظارت را انجام خواهد داد، یک اتحاد استراتژیک و توافق نامه نظامی متقابل است که بین جمهوری ترکیه و آذربایجان در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۰ امضا شده است. این، مطابق با اصول حقوق بین الملل، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا است که نمایانگر تمامیت ارضی آذربایجان است. همچنین، مطابق با تعهدات انجام شده توسط کشور ما، به نفع صلح و رفاه مردم منطقه است و همچنین برای منافع ملی ما نیز مهم است.”

در پیش نویس قطعنامه با اشاره به توافق نامه دو کشور آمده است که طرف ترکیه تصمیم گرفته است برای انجام تعهدات خود، اطمینان از آتش بس، جلوگیری از نقض آتش بس و اطمینان از ثبات در منطقه، پرسنل نیروهای مسلح ترکیه را به نمایندگی در مرکز مشترک اعزام کند. از این نیروها به روشی که رئیس جمهور ترکیه تعیین کرده استفاده خواهد شد.

بر اساس توافق۱۰ نوامبر، روسیه حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح و تعداد زیادی تجهیزات نظامی در قره باغ کوهستانی مستقر کرده است. این توافق نامه همچنین ایجاد یک مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه در خارج از قره باغ برای نظارت بر آتش بس را پیش بینی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا