آذربایجان

عملیاتی بی‌نظیر در تاریخ جنگ؛ ارتش آذربایجان چگونه شوشا را آزاد کرد

بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، برخی از جزئیات عملیات پیچیده ارتش آذربایجان برای آزادسازی شوشا را به اطلاع خوانندگان می رساند.

بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، برخی از جزئیات عملیات پیچیده ارتش آذربایجان برای آزادسازی شوشا را به اطلاع خوانندگان می رساند و خاطرنشان می کند که شوشا که در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا واقع شده، حتی برای مسافران معمولی نیز یک منطقه دشوار است. از نظر نظامی، این شهر عملاً غیرقابل نفوذ است زیرا از سه طرف با صخره های شیب دار احاطه شده است.

مسئله ای که برای ارتش آذربایجان پیچیده بود این واقعیت بود که نیروهای ارمنستان از شمال، از جهت خانکندی، از شرق از جهت خوجاوند و از غرب از جهت لاچین، شوشا را کنترل می کردند. در مسیر جنوبی، جایی که ارتش آذربایجان در حال پیشروی بود، رهبری ارتش ارمنستان نخبه ترین و توانمندترین واحدهای خود را به نبرد اعزام کرده بود.

با این وجود، اگرچه نیروهای ارمنی تمرکز خود را بر دفاع از شهر از مسیر خانکندی و داش‌آلتی قرار داده بود، اما نیروهای اصلی آن در مرکز شهر متمرکز بودند. شوشا توسط هزاران سرباز ارمنی، ده ها واحد توپخانه و خودروهای زرهی محافظت می شد. چنین محافظتی قوی از شهر به دلیل اهمیت استراتژیک آن بود. کنترل تقریباً تمام قسمت کوهستانی قره باغ از شوشا امکان پذیر است و ژنرال های ارمنی آن را خوب می دانستند.

هنگامی که ارتش آذربایجان بدون توقف به سمت شوشا پیش می رفت، کارشناسان برجسته نظامی جهان پیش بینی می‌کردند که گرفتن شهر از این سمت غیرممکن است. گفته شد که حتی با تلاش حداکثری، گرفتن شهر دست‌کم 2-3 ماه طول می کشد. بسیاری پیش بینی می کردند که نبردها برای شوشا تا بهار و تابستان سال آینده ادامه داشته باشد.

با وجود چنین دیدگاههای تردیدآمیز، در تاریخ 5 نوامبر، ارتش آذربایجان شروع به حملات توپخانه ای مستقیم به مواضع ارمنستان در این شهر کرد، در نتیجه نیروهای ویژه مسلح به سلاح‌های سبک آذربایجان توانستند تا ورودی شوشا پیشروی کنند. برای ارمنستان کاملاً غیر منتظره بود که سربازان ویژه آذربایجانی که مخصوصاً برای چنین نبردهایی آموزش دیده اند، مانند صخره‌نوردان صخره های شیب دار را در نوردیده و از آن سمت وارد شهر شوند. در داخل شوشا درگیری های شدیدی از فاصله نزدیک حتی جنگ تن به تن آغاز شد. سربازان شکست ناپذیر آذربایجانی شجاعتی بی سابقه از خود نشان دادند و در 7 نوامبر کنترل کامل شهر را در دست گرفتند. نیروهای ارمنی در حال عقب نشینی از شهر متحمل خسارات سنگینی شدند. تلاش های آنها برای بازپس گیری شهر، تلفات‌شان را افزایش هم داد. در آن زمان نیروهای کمکی ارتش آذربایجان قبلاً وارد شهر شده بودند و آنها چندین ضد حمله ارامنه را دفع كردند و در شوشا مستقر شدند.

آزادسازی شوشا به محاصره سایر واحدهای نظامی ارمنستان منجر شد. برای جلوگیری از نابودی کامل ارتش خود بود که رهبری ارمنستان شرایط آذربایجان را پذیرفت. هنوز تعداد تلفات در نبردهای شوشا در ارمنستان مشخص نیست. با این حال، طبق تصاویر ویدئویی منتشر شده در اینترنت، صدها سرباز ارمنی در نبردهای شوشا کشته و ده ها تجهیزات نظامی منهدم شده است. ارتش آذربایجان نیز در این نبردها غنیمت های زیادی به دست آورد.

آنها در ایروان حق داشتند؛ نبردهای شوشا سرنوشت کل جنگ قره باغ را رقم زد. ارتش آذربایجان با شجاعت و دلاوری بی سابقه ای سرزمین های خود را آزاد کرد،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا