اجتماعیایرانجهانسیاست

سازمان عفو بین‌الملل سایت مستندات «کشتار آبان در خاموشی» را راه‌اندازی کرد

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه۲۶ آبان، با راه‌اندازی یک وب‌سایتی، چگونگی سرکوب مرگبار اعتراضات آبان توسط مقامات ایران و پنهان‌سازی این کشتار از چشم جهانیان را مستند سازی کرد.

همزمان با سالگرد اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸ سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه۲۶ آبان، با راه‌اندازی یک وب‌سایتی با نام «اینترنت خاموش، کشتار بی‌صدا»، چگونگی سرکوب مرگبار اعتراضات آبان توسط مقامات ایران و پنهان‌سازی این کشتار از چشم جهانیان را مستند سازی کرد.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود گفته است هنگامی که در آبان ماه سال ۹۸ اخبار کشتار معترضان در ایران شنیده شد، مقامات ایرانی با قطع کردن دسترسی به اینترنت ابعاد واقعی موارد نقض جدی حقوق‌بشر را که نیروهای امنیتی در حال ارتکاب آن بودند، پنهان نگه داشتند.

در این گزارش، عفو بین‌الملل اشاره کرده که از مجموع ۳۰۴ نفری که این سازمان توانسته هویت آنها را احراز کند، در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۸ آبان‌ سال گذشته به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

این سازمان حقوق بشری همچنین می‌گوید، بیش از ۲۲۰ نفر طی ۴۸ ساعت پس از قطعی اینترنت فقط در روز ۲۵ آبان‌ کشته شدند.

دیانا الطحاوی همچنین گفت که این وبسایت: «ادای احترام به تمامی کسانی است که تصاویر صحنه‌های اعمال خشونت که مقامات قصد انکار و کتمان آن را داشتند، شجاعانه ثبت کردند.»

عفو بین‌الملل همچنین، استفاده از قوه قهریه علیه معترضان را مصداق بارز «اعدام فرا قضایی» بر شمرده که در قوانین بین‌المللی جرم به حساب می‌آید.

به گفته عفو بین‌الملل، نتیجه بررسی اطلاعات و داده‌‌هایی که به صورت مستقیم از فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران داخل ایران دریافت کرده، نشان‌دهنده «کشتاری است که مقامات ایرانی سعی کردند با قطعی اینترنت از چشم جهانیان مخفی نگاه دارند و همچنان نیز در انکار وقوع آن پافشاری می‌کنند.»

این وب‌سایت، حاوی بیش از ۱۰۰ ویدئوی تأییدشده از ۳۱ شهر ایران است که در آن استفاده مکرر از سلاح گرم، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش توسط نیروهای امنیتی ایران علیه معترضان غیرمسلح و عابران نشان داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا