ایرانجهانسیاست

تلاش ایران برای ربودن حداقل ۳ روزنامه‌نگار آمریکایی در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

دست کم سه روزنامه نگار آمریکایی که برای صدای آمریکا کار می کردند، از سوی ایران در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هدف سوء قصد و ربایش بودند.

یک مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا، آگاه به تهدیدات امنیتی، به واشنگتن فری بیکن گفت، دست کم سه روزنامه نگار آمریکایی که برای صدای آمریکا کار می کردند، از سوی ایران در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هدف سوء قصد و ربایش بودند.

بر اساس این گزارش، در اواخر سال ۲۰۱۹ در یك طرح توطئه ای، گفته می شود عوامل ایرانی سعی كرده اند با استفاده از یك “دام عسل” (دام پرستو) روزنامه نگار صدای آمریكا را به یک هتل در اربیل عراق بکشند و او را بربایند.

به گفته این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، این طرح ایران به شکست انجامید ولی این ماجرا نمایانگر ربوده شدن روح الله زم، روزنامه‌نگار مخالف سابق ایرانی است که توسط یک زن ایرانی از فرانسه به عراق کشانده شد و سپس به ایران منتقل و سال گذشته اعدام شد.

این مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا به فری بیکن می‌گوید هدف قرار دادن روزنامه نگاران آمریکایی توسط حکومت ایران گسترده تر از آن چیزی است که گزارش شده است.

به گفته این منبع، اف‌بی‌آی به آژانس رسانه های جهانی آمریکا، نهاد اصلی صدای آمریکا هشدار داد که دو خبرنگار صدای آمریکا مستقر در نیویورک، هدف آدم‌ربایی ایران بوده اند. این پایگاه خبری تحلیلی نامی از آنها نبرده است.

این مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه گفت: ستاره درخشش، مدیر وقت صدای آمریکا، از تهدیداتی که متوجه آژانس جهانی رسانه های آمریکا مطلع شده است، اما از انجام اقدامات لازم خودداری کرده و هشدارها را به دلیل آنچه دخالت بین سازمانی خوانده، رد کرده است. درخشش، که اکنون به عنوان مدیر برنامه نویسی صدای آمریکا مشغول به کار است، سال گذشته به اتهام سوء رفتار اداری اخراج شد، اما مجدداً توسط دولت بایدن استخدام شد.

این مقام ارشد سابق به فری بیکن گفت: “وزارت خارجه در اواخر سال ۲۰۱۹ با صدور اطلاعیه ای به صدای آمریکا گفت که آنها باید از امنیت این شهروند آمریکایی و روزنامه نگار صدای آمریکا در خارج از کشور اطمینان حاصل کنند. اما درخشش سعی کرد مانع این کار شود و وزارت خارجه را متهم به نقض دیوار امنیتی به دلیل ورود و تلاش برای تامین امنیت این فرد کرد.”

جیم فرای، سخنگوی صدای آمریکا گفت: “به طور کلی، ما از ارائه جزئیات هرگونه تهدید امنیتی خاص که توسط آژانس ما دریافت می شود، اجتناب می کنیم. می توانیم بگوییم که چنین هشدارهای امنیتی را بسیار جدی می گیریم. با دریافت گزارش معتبر در باره وجود یک تهدید، ما به سرعت اقدامات لازم را اجام می دهیم تا از همکاران خود در ایالات متحده و خارج از کشور محافظت کنیم.”

در این ماه، مقامات وزارت دادگستری آمریکا علیه چهار عامل ایرانی اعلام جرم کردند که به گفته آنها در تلاش برای ربودن مسیح علینژاد دست داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا