آذربایجاناجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

حامد قره‌اوغلانی: «شرایط زندان اورمیه بسیار ناگوار و وحشتناک است»

حامد قره‌اوغلانی زندانی سیاسی محبوس در زندان اورمیه با انتشار فایلی صوتی از علائم مشکوک به کرونای خود و عدم رسیدگی مسئولان این زندان خبر داده‌ است.

حامد قره اوغلانی، شهروند ترک اهل اورمیه که در تاریخ ۷ تیرماه توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در اورمیه منتقل شده بود، روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه پس از تحمل بازجویی ۲۰ روزه در اداره اطلاعات این شهر به خوابگاه ۳ زندان ارومیه منتقل شده بود.

این فعال سیاسی مدنی تورک، در فایل صوتی که منتشر کرده شرایط نگهداری زندانیان و وضعیت بهداشتی زندان اورمیه را «ناگوار و وحشتناک» توصیف کرده است.

آقای قره‌اوغلانی درحالی‌که به دلیل سرفه‌های ممتد به‌سختی جملات خود را کامل بیان می‌کند در این فایل صوتی می‌گوید: «من از مسئولین زندان دیگر هیچ انتظاری ندارم و فقط از مردم تقاضا دارم …(سرفه شدید) این زندان شرایط مناسبی برای زندانیان ندارد و اوضاع بهداشتی بسیار نامطلوب است و ظرفیت زندان بسیار بسیار کمتر از جمعیتی است که در زندان هستند.»

حامد قره‌اوغلانی در ادامه این فایل صوتی از مراجعه خود به پزشک زندان و علائم مشکوک به کووید-۱۹ خبر داده و در پایان با توجه به عدم رسیدگی مناسب پزشکی در زندان ارومیه گفته است: «من نگران هم‌بندی‌های خودم هم هستم، آن‌ها فرزندان همین آب خاک هستند و قرار است به جامعه برگردند. لطفاً این‌ها را هم فراموش نکنید.»

اداره اطلاعات اورمیه ظهر روز چهارشنبه ۱۱ تیر، طی یک تماس تلفنی با خانواده آقای قره‌اوغلانی آنها را به دفتر امور پیگیری این اداره احضار کرد و با تهدید کردن آنها گفته‌اند که از ۳ سال قبل تحت نظر نهادهای امنیتی بوده‌اند.

از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اورمیه‌ای کماکان اطلاع دقیقی در دست نیست.

با این حال پیشتر یک منبع نزدیک به آقای قره اوغلانی در خصوص بازداشت وی به هرانا گفت: «شنبه ۷ تیرماه آقای قره اوغلانی را به بهانه نصب دوربین‌های مدار بسته به محلی کشانده و بازداشت کرده‌اند.»

این منبع آگاه در ادامه گفت: «در جریان احضار روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه نیز خانواده وی را مجبور به امضای تعهدی کردند که صحت نداشت. آنها را تهدید کردند و گفتند که حامد قره اوغلانی با یکی از رسانه‌های خارج از کشور و سازمان مجاهدین خلق در ارتباط است، اما این اتهامات دروغ محض است. همینطور آنها را به توهین به مقدسات متهم کردند که این هم دروغ محض است. آقای قره اوغلانی را بسیار تحت فشار گذاشته و ترسانده‌اند که اگر کسی اطلاع‌رسانی کند مادر وی را به قتل خواهند رساند.»

گفتنی است که خانواده قره اوغلانی از جمله خانواده های جان باختگان جنگ ۸ ساله ایران و عراق هستند.

حامد قره‌اوغلانی مبتلا به بیماری صرع است و روز چهارشنبه پس از ۴ روز بازداشت و بازجویی به داروهای خود دسترسی پیدا کرده است.

آقای قره اوغلانی که به نصب دوربین های مداربسته اشتغال دارد، در سال ۹۵ به دلایل مالی از کارشناسی ارشد رشته معماری کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی انصراف داد و امسال سعی داشت که در آزمون کارشناسی ارشد مجددا شرکت کند.

او پس از انصراف از دانشگاه مدتی نیز برای کار به کشور ترکیه رفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا