آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

حمایت از آزادسازی قره‌باغ؛ محکومیت اباذر علیزاده به جزای نقدی و زندان

اباذر علیزاده، فعال مدنی آذربایجانی ساکن مراغه توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهر مراغه به دلیل انتشار مطالب حمایتی از آزادی قره‌باغ به جزای نقدی و زندان محکوم شد.

شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهر مراغه با ارسال دادنامه‌ای که در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۹ تنظیم شده، اباذر علیزاده، فعال مدنی آذربایجانی ساکن مراغه را از بابت اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی» به پرداخت ۴۰ میلیون ریال به عنوان جزای نقدی و از بابت اتهام «اداره گروه تلگرامی به منظور تبلیغ بر اساس نژاد یا قومیت» به تحمل ۶ ماه و یک روز حبس تعزیری درجه شش محکوم کرد.

در خصوص محکومیت حبس تعزیری ۶ ماه و یک روز صادره، با توجه به عدم سابقه کیفری اباذر علیزاده، دادگاه رأی به تخفیف محکومیت در این خصوص داده و «محکومیت حبس صادره در خصوص اداره گروه تلگرامی به منظور تبلیغ بر اساس نژاد یا قومیت از شش ماه و یک روز حبس تعزیری درجه شش به پرداخت جزای نقدی درجه شش به مبلغ ۸۰ میلیون ریال» تبدیل نموده است.

استدلال دادگاه در صدور این محکومیت‌ها بر علیه آقای علیزاده، بارگزاری مطالب در حمایت از آزادسازی قره باغ و «فعالیت پانترکیستی» در گروه تلگرامی عنوان شده است.

گفتنی است طی عملیات‌های نظامی ارتش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی مناطق خود از اشغال نیروهای مسلح ارمنستان و در پی راه‌پیمایی‌های حمایتی از آزادسازی قاراباغ و اعتراض به حمایت ایران از ارمنستان و نیز بسته شدن پایانه مرزی نوردوز بازداشت های گسترده فعالین مدنی آذربایجانی در شهرهای تبریز، اورمیه، اردبیل، زنجان، رشت، تهران، خیاو (مشکین‌شهر)، داش ماکی (ماکو)، تیکان‌تپه (تکاب) و مراغه صورت گرفته بود.

این تجمعات و راه‌پیمایی‌ها از روز سه‌شنبه ۸ مهرماه در پارک جیرال اردبیل آغاز و تا روز یکشنبه ۲۷ مهر ماه سال ۹۹ در شهرهای مختلف تورک‌نشین ادامه داشت.

بر اساس گزارشات، تصاویر و اظهارات فعالین بازداشت شده، رفتار نیروهای امنیتی ایران هنگام بازداشت فعالین مدنی و شهروندان با خشونت و ضرب و شتم شدید همراه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا