ایرانسیاست

خامنه‌ای: در تعیین سیاست‌های خارجی وزارت خارجه (ظریف) کاره‌ای نیست

رهبر ایران روز یکشنبه در واکنش به اظهارات ظریف در فایل افشا شده، گفت، سیاست‌های خارجی در شورای‌عالی امنیت ملی تعیین می‌شود و وزارت خارجه مجری است.

علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی در ایران، روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت، در سخنرانی زنده تلویزیونی خود در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف، در فایل صوتی افشا شده در باره حاکمیت فرماندهان سپاه و قاسم سلیمانی در سیاست خارجه ایران، گفت، سیاست‌های خارجی در شورای‌عالی امنیت ملی تعیین می‌شود و وزارت خارجه مجری است.

همچنین بخوانید: انتشار فایل صوتی ظریف؛ با فشارهای قاسم سلیمانی دیپلماسی را فدای جنگ کردم

علی خامنه‌ای با اشاره به سخنان ظریف و بدون نام بردن از وی، گفت: «بعضی از این حرف‌ها تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان و تکرار حرف‌های آمریکاست.»

مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مستقر در آمریکا در واکنش به اظهارات ظریف نوشته بود: «ظریف هیچ قدرتی ندارد، همانطور که اکنون اذعان کرده است، اما دلسوزی وی به نمایندگی از رژیم بی‌رحم همچنان غربی های ساده لوح را که او وانمود می کند [قدرتی] دارد، گمراه می کند. آنها [غربی‌ها] ناخواسته (یا در بعضی موارد، خواسته) در خدمت سپاه و خامنه ای هستند.»

همچنین بخوانید: واکنش‌های داخلی و خارجی به اظهارات ظریف؛ ظریف اذعان کرد که هیچ قدرتی در رژیم بی‌رحم ندارد 

رهبر ایران در ادامه گفت: «ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که ما داریم حرف دشمنان را تکرار می‌کنیم؛ چه درباره نیروی قدس و چه درباره شهید سلیمانی.»

همچنین بخوانید: دستور روحانی به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی ظریف

علی خامنه‌ای در مورد وظایف وزارت خارجه ایران در تعیین سیاست خارجی نیز گفت «اینجور نیست که تصمیم‌گیری تابع وزارت خارجه باشد، وزارت خارجه مجری است. سیاست‌های خارجی را همه مسئولان در شورای‌عالی امنیت ملی تعیین می‌کنند و وزارت خارجه باید آنان را به روش‌های خود عملی کند و پیش ببرد.»

همچنین بخوانید: تسنیم: در پروژه مصاحبه ظریف فردی نیز وجود داشته که از آمریکا تقاضای پناهندگی‌ کرده است

او ضمن دفاع از «نیروی قدس» سپاه پاسداران که تحت کنترل مستقیم خود قرار دارد، این نهاد نظامی را «مهمترین عامل برای جلوگیری از دیپلماسی منفعلانه در غرب آسیا» عنوان کرد.

همچنین بخوانید: واکنش روحانی به افشای فایل صوتی ظریف؛ وزارت اطلاعات به سارقان آن رحم نکند

همچنین بخوانید: فایل صوتی ظریف؛ حسام‌الدین آشنا برکنار و ۱۵ نفر نیز ممنوع الخروج شدند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا