جهاندانش و فن آوری

دانشمندان نقطه ای را در مغز کشف کردند که به طور کامل از درد جلوگیری می کند

دانشمندان بخشی را به اندازه یک نقطه در مغز شناسایی کرده اند که می تواند از احساس درد جلوگیری کند.

بخشی که توسط سلولهای عصبی در اعماق لوب تمپورال میانی مغز در آمیگدال بادام شکل شکل گرفته است. آمیگدال، قسمتی که نقش اصلی در ایجاد حافظه عاطفی و پاسخ های عاطفی دارد، بخشی از سیستم لیمبیک است. 

بر اساس یافته ها آمیگدال مسئول کنترل احساسات، به ویژه احساس ترس است.

فن وانگ، پروفسور علوم مغز و اعصاب و رئیس تیم تحقیقاتی اظهار داشت كه بخش خاصی كه آنها پیدا كردند قسمتی است كه تقریبا می تواند سیگنال های درد را به طور كامل مسدود كند.

پیش از این نیز تقریباً مشخص شده بود که سیگنال های درد در کجای مغز پردازش می شوند، اما برای اولین بار با دقت بسیار زیاد و به صورت نقطه ای شناسایی شد.

آزمایشات درد روی موش ها

همچنین مشخص شده بود که بیهوشی عمومی نیز در نورونهای زیر گروه به نام «CeAga» همان منطقه تأثیر دارد. هنگامی که محققان نورونها را در این ناحیه (CeAga) کاهش دادند، مشاهده شد که موش ها درد زیادی را احساس می کنند و شروع به احساس درد شدیدتری کردند.

مشخص شد که دوز کم «کتامین» بخش «CeAga» را فعال می کند و بدون این، نورون های موجود در این بخش کار نمی کنند.

به این ترتیب، به منظور پیشبرد آزمایشات محققان به موش ها درد بیشتری وارد کردند و نقشه نورونها را در مغز ترسیم کردند و با این کار توانستند بخش مسئول را تا ۱۶ نقطه خاص تقلیل دهند.

مسکن های نسل جدید

در مرحله بعد، فقط داروهای مؤثر که سطح کتامین را در این ۱۶ نقطه فعال کرده و از این طریق درد افراد را تسکین می دهند، مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت موفقیت، گونه های جدید و مسکن های بسیار موثری ساخته می شوند.

اگرچه بخش آمیگدال در موشها نسبتاً بزرگتر از انسان است، وانگ خاطرنشان می کند که این موضوع از نظر عملکرد مغز تفاوتی ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا