جهانسیاست

سنای آمریکا به دلیل فشار بر اویغورها لایحه تحریم چین را تصویب کرد

مجلس سنای ایالات متحده پیش نویس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن مقامات چینی به خاطر اجرای سیاست فشار بر علیه ترکان اویغور در منطقه خودمختار ترکستان شرقی (ایالت سین کیانگ اویغور) تحریم می شوند.

پیش نویس این قانون که از طریق سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو به سنا ارائه شده بود، دیروز ۲۵ اردیبهشت به اتفاق آرا تصویب شد.

این لایحه خواستار تحریم برخی مقامات چینی که مسئول فشار و خشونت علیه ترکهای اویغور، سایر اقلیت های مسلمان و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است.

علاوه بر این، پیش نویس از وزارت امور خارجه آمریكا خواسته است تا گزارشی را در مورد نقض حقوق بشر در این منطقه تهیه كند.

نسخه ای از لایحه مورد نظر در نوامبر سال ۲۰۱۹ در مجلس سنا تصویب شده بود. سپس مجلس نمایندگان تغییراتی ایجاد کرد و این لایحه را در دسامبر سال ۲۰۱۹ به مجلس سنا ارسال کرد.

 

روبیو: امیدوارم پرزیدنت ترامپ هم امضا کند

این لایحه که دیروز با برخی تغییرات در سنا به تصویب رسید، انتظار می رود که مجدداً  به رأی گیری گذاشته شود تا به تصویب مجلس نمایندگان نیز برسد و سپس برای امضا به رئیس جمهور آمریكا ارسال شود.

آقای روبیو پس از تصویب این لایحه، در حساب توییتر خود اظهار کرد: «ما اخیراً پیش نویس قانون سنا در مورد حقوق بشر را تصویب کردیم، که پیش بینی می کند حزب کمونیست چین مسئولیت رفتار بی ادبانه و خشونت آمیز خود بر علیه ترکان اویغور را بر عهده بگیرد. امیدوارم این لایحه فردا در مجلس نمایندگان نیز تصویب شود و همچنین امضای رئیس جمهور ترامپ را دریافت کند.»

از سوی دیگر یک گزارش تازه که توسط نهاد سیاست‌گذاری استراتژیک استرالیا منتشر شده است نشان می‌دهد ۸۳ شرکت چینی و خارجی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از کار کارگران اقلیت اویغور در چین که توسط مقامات این کشور به کار اجباری گماشته شده‌اند نفع برده‌اند.

در این گزارش تخمین زده شده است که دست‌کم ۸۰ هزار نفر از افراد اقلیت تورک اویغور از ترکستان شرقی (سین‌کیانگ)، ناحیه محل سکونت‌شان در غرب چین، به کارگاه‌ها و کارخانه‌های قطعات الکترونیکی، نساجی و ساخت ماشین‌آلات منتقل شده‌ و در این مراکز به کار اجباری گماشته شده‌اند.

نهاد ASPI در گزارش تازه خود که تحت نام «اویغورها برای فروش؛ بازپروری، کار اجباری و زیرنظر گیری فراتر از سین کیانگ» منتشر شده، ۲۷ کارخانه را در ۹ استان چین شناسایی کرده است که از سال ۲۰۱۷ بدین سو از کارگران اویغور منتقل شده از ترکستان‌شرقی سین‌کیانگ استفاده می‌کنند.

در میان شرکت‌هایی که نام آن‌ها در این فهرست آمده است شرکت‌های تولیدی بین‌المللی همچون نایکی، پوما، ویکتوریا سیکرت، آدیداس، اسپریت و گپ دیده می‌شوند. شرکت‌های فعال در زمینه قطعات الکترونیک همچون اپل، سامسونگ و آمازون نیز در این فهرست به چشم می‌خورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا