آذربایجاناجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

دیوار نویسی در سطح شهر اردبیل در اعتراض به بی‌توجهی به وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجان

فعالین مدنی شهر اردبیل در پی انتشار اخبار مرتبط با وضعیت قرمز کرونایی زندان مرکزی این شهر و عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی، با دیوارنویسی گسترده در سطح شهر خواستار آزادی آنها شدند.

یوسف کاری، زندانی سیاسی-مدنی آذربایجانی محبوس در بند هفت زندان اردبیل نیز روز سه‌شنبه ۱۱ آذر۹۹ در تماسی که با  خانواده خود داشته، از انتقال خود و عباس لسانی به بهداری زندان بدلیل اعلایم کرونا خبر داده بود.

یوسف کاری، سپس در تماس تلفنی که روز شنبه ۱۵ آذر ۹۹ با خانواده‌ خود داشته از تب ۳۹ درجه، درد شدید در ناحیه شکم و سرفه‌های خشک عباس لسانی خبر داده است.

آقای کاری که خود نیز علائم مشابه به کرونا را دارد، وضعیت سلامتی عباس لسانی شب گذشته رو به وخامت گذاشته و مسئولین بهداری زندان در چندین نوبت اقدام به سنجش دمای بدن وی کرده و هر بار نیز دمای نزدیک به ۳۹ درجه برایش ثبت گردیده است.

همچنین بخوانید: تشدید وضعیت مشکوک به کرونای عباس لسانی و بی‌توجهی مسئولین زندان

علی واثقی هنگام صحبت با خانواده نیز بطور مداوم سرفه‌های خشک می‌کرده که نگرانی از احتمال ابتلای او به بیماری کووید-۱۹ را تشدید کرده است.

همچنین بخوانید: طغیان کرونا در زندان اردبیل؛ بروز اعلایم شبیه کرونا در علی واثقی

این فعال سیاسی آذربایجانی همچنین اظهار داشته بود که بدلیل بستری شدن تعداد زیادی از زندانیان زندان مرکزی اردبیل با علایم مشکوک به کرونا و نبود فضا برای بستری آنها، مجددا به بند خود بازگردانده شده‌اند.

آنها ضمن تاکید بر حقوقشان در زندان، مسئولیت هرگونه مخاطره در وضعیت جسمانیشان را متوجه کسانی خوانده اند که علیرغم شیوع گسترده کرونا در زندان اردبیل از دادن مرخصی امتناع کرده‌اند.

فعالین آذربایجانی در اردبیل روز چهارشنبه ۱۲ آذر نیز در اقدامی مشابه با دیوارنویسی گسترده در سطح شهر خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بودند.

همچنین بخوانید: طغیان کرونا در زندان اردبیل؛ دیوار نویستی گسترده در شهر

کاربران آذربایجانی در توییتر نیز روز یکشنبه ۱۶ آذر با راه‌اندازی هشتگ کرونا_میللی_محبوسلاری (کرونا و زندانیان ملی) به رویه‌ تبعیض‌آمیز سیستم قضایی ایران که جان زندانیان سیاسی تورک را در معرض خطر قرار داده اعتراض کردند.

همچنین بخوانید: طغیان کرونا؛ طوفان توییتری برای آزادی زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران

از بین زندانیان سیاسی تورک، لطیف حسنی دبیر کل حزب یئنی گاموح (حزب نو بیداری آذربایجان جنوبی) محبوس در زندان رجایی شهر کرج، علیرضا فرشی در زندان فشافویه تهران، توحید امیر امینی در زندان اوین، پریسا رفیعی دانشجوی تورک زنجانی و فعال صنفی دانشگاه تهران در زندان اوین،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا