آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

طغیان کرونا؛ طوفان توییتری برای آزادی زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران

کاربران آذربایجانی در توییتر با راه‌اندازی هشتگ کرونا_میللی_محبوسلاری (کرونا و زندانیان ملی) به رویه‌ تبعیض‌آمیز سیستم قضایی ایران که جان زندانیان سیاسی تورک را در معرض خطر قرار داده اعتراض کردند.

در این طوفان توییتری که هزاران توییت با هشتگ مذکور ثبت شده از مقامات قضایی ایران خواسته شده با رفع اعمال تبعیض در برابر زندانیان سیاسی-مدنی آذربایجانی که در زندانهای مختلف محروم از حقوق زندانی هستند مرخصی پیشگیری و درمان اعطا شود.

به گزارش کانا تلگرامی عباس لسانی، در روزهای گذشته اخبار زیادی از وخامت حال فعالین مدنی تورک محبوس در زندان اردبیل منتشر شده است.

همچنین بخوانید: تشدید وضعیت مشکوک به کرونای عباس لسانی و بی‌توجهی مسئولین زندان

از بین زندانیان سیاسی تورک، لطیف حسنی دبیر کل حزب یئنی گاموح (حزب نو بیداری آذربایجان جنوبی) محبوس در زندان رجایی شهر کرج که در هشتمین سال حبس تعزیری خود بسر می‌برد و قبلا در چند موردِ محدود به مرخصی‌‌های چند روزه اعزام شده در اوج پاندمی (کووید ۱۹)، هرگز در لیست مرخصی زندانیان سیاسی قرار نگرفته است.

همچنین بخوانید: کرونا در کمین زندانیان سیاسی آذربایجان؛ جان زندانیان سیاسی در خطر است

علیرضا فرشی یکی از زندانیان سیاسی آذربایجانی تبعید شده به زندان فشافویه تهران در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه ایران سیاستهای تبعیض‌آمیز علیه زندانیان آذربایجانی در ایام کرونا را شرم‌آور خوانده و خواستار رسیدگی به وضع موجود شده است.

همچنین بخوانید: علیرضا فرشی: «چه کسی بر بازجویان وزارت اطلاعات نظارت دارد؟»

توحید امیر امینی دیگر زندانی سیاسی تورک محبوس و ممنوعه در زندان اوین تهران است که از لحظه بازداشت، مراحل دادرسی پرونده و اجرای حکم همیشه محروم از حقوق زندانی بوده و هیچوقت اسم او در لیست زندانیان اعطای مرخصی قرار نمی‌گیرد.

همچنین بخوانید: ده هزار توئیت برای آزادی «توحید امیرامینی» و فعالین خواهان تدریس به زبان مادری

علی و رضا واثقی دو فعال مدنی محبوس در بند دو زندان اردبیل نیز که در روزهای گذشته وضعیت کرونای بند مذکور در این زندان را قرمز اعلام کرده و مسئولیت هرگونه مخاطره احتمالی از این ویروس علیه سلامت جسمانی شان را متوجه مسئولین تصمیم‌گیر که از اعطای مرخصی به آنها خودداری می‌کنند دانسته‌اند، کماکان در انتظار و امیدوار به مرخصی درمانی هستند. وضعیت عمومی علی واثقی نامساعد توصیف شده است.

همچنین بخوانید: طغیان کرونا در زندان اردبیل؛ بروز اعلایم شبیه کرونا در علی واثقی

پریسا رفیعی دانشجوی تورک زنجانی و فعال صنفی دانشگاه تهران نیز که در زندان اوین تهران دوره حبس خود را سپری می‌کند از لیست اعطای مرخصی زندانیان سیاسی کنار گذاشته شده است.

همچنین بخوانید: اتهام تازه علیه پریسا رفیعی به خاطر انتشار نامه در خصوص شکنجه در دوران بازداشت

رفیعی از معدود زندانیانی است که علی رغم سن کم همواره مورد غضب نیروهای امنیتی بوده و در پی افشاگرایهای اخیرش از رفتار بازجویان علیه زندانیان زن در بازداشتگاهها با پرونده‌سازیهای جدیدی نیز روبرو و مورد محاکمه قرار گرفته است.

یوسف کاری دیگر زندانی سیاسی محبوس در بند هفت زندان اردبیل نیز در تماسهای جداگانه‌ای که با خانواده و دوستان خود داشته خبر از وخامت حال خود و عباس لسانی زندانی سرشناس آذربایجانی محبوس در بند ۷ را داده است.

همچنین بخوانید: طغیان کرونا در بند هفت زندان اردبیل؛ عباس لسانی و یوسف کاری دچار تب و سرفه‌های شدید هستند

عباس لسانی همچنین از دوره عملیات آزادسازی قره‌باغ ممنوع المکالمه بوده و در این‌ روزهای بحرانی نیز علی رغم نگرانیها از وضعیت جسمانی او، همچنان از دسترسی به تلفن محروم مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا