اجتماعیاقتصادایرانسیاست

رئیس بانک مرکزی؛ اعتراضات آبان سیستم بانک مرکزی را به هم زد

رئیس بانک مرکزی ایران گفت «حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد» و «نمودار ارز از آبان ۹۸ شروع به بالا رفتن کرد.»

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران روز جمعه ۱۷ مرداد در یک برنامه تلویزیونی گفت که سال ۹۷ «التهابات وحشتناکی» در بازار ارز ایجاد شده بود اما «مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان ۹۸ داشتیم»، تا اینکه «حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد».

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: «پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد.»

آقای همتی با تکرار سخنان علی خامنه‌ای رهبر ایران در رابطه با «افزایش نرخ ارز در این اواخر» مبنی بر اینکه گویا «مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند» اما به گفته وی طوری «تلاش» کرده‌اند که «بازار را کنترل» کرده‌اند.

سخنان رئیس کل بانک مرکزی ایران در مورد «کنترل کردن بازار ارز» در حالی بیان می‌شود که نرخ ارز هر روز با شکستن رکوردی تازه پول ملی ایران را به قعر جدول می‌فرستد.

افزایش قیمت ارز از اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷ و پس از مطرح شدن خروج آمریکا از برجام آغاز شد. پس از اعتراضات آبان ماه ۹۸ نیز قیمت ارز از ۱۱ هزار تومان به بالای ۱۳ هزار تومان صعود کرد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی همچنین قول داد که «همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد.»

وی همچنین مدعی شد که «اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه حمایت می‌شوند».

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا