آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

روزبه پیری فعال مدنی آزربایجانی جهت اتمام حکم محکومیت خود راهی زندان تبریز شد

روزبه پیری یکی از فعالین جنبش دانشجویی آزربایجان جهت اتمام حکم محکومیتش، خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی کرده است.

 روزبه پیری فعال سیاسی-مدنی ترک، روزنامه‌نگار، مترجم و یکی از فعالین جنبش دانشجویی آزربایجان ساکن تبریز، امروز پنجشنبه ۵ تیرماه جهت گذراندن حکم محکومیتش، خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی نمود.

روزبه پیری یک روز پس از اعتراضات آبان‌ماه توسط اطلاعات سپاه‌عاشورا بعد از یورش به منزل پدری و ضبط تمامی لوازم شخصی به همراه برادرش یاشار دستگیر شده بودند.

برادران پیری که نزیک به سه ماه در بازداشتگاه سپاه عاشورا و زندان مرکزی تبریز در بازداشت موقت به سر می‌بردند در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه سال ۹۸ باتودیع وثیقه به طور موقت آزاد شده‌ بودند.

اتهامات وارده در دادگاه بر این فعالین بدین قرار بوده ‌است:

۱. عضویت در گروه و دسته‌جات برای برهم زدن امنیت ملی
۲. تبانی و اجتماع علیه نظام
۳. تبلیغ علیه نظام
۴. تمرد به مامور دولت در حین انجام وظیفه
۵. ایجاد هیاهو و انجام دادن حرکات نامتعارف در اغتشاشات

طی پرونده سازی که توسط اطلاعات سپاه عاشورا علیه این دو برادر صورت گرفته بود رسیدگی به اتهامات این فعالین، در دادگاه‌های انقلاب و کیفری مورد برسی قرار گرفت، که ‌در دادگاه کیفری به ریاست قاضی پیری از بابت تمرد به مامور دولت در حین اجام وظیفه و ایجاد هیاهو و انجام دادن حرکات نامتعارف، به حکم هشت ماه و یک روز حبس و همچنین هفتاد ضربه شلاق که قابل تبدیل به مجازات جایگزین بود، محکوم گردیدند که حکم شلاق به پرداخت وجه نقدی دو میلیون تومانی تبدیل شد.

همچنین در شعبه دو دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احرار رسیدگی به اتهامات:

۱. عضویت در گروه و دسته جات برای برهم زدن امنیت ملی
۲. اجتماع و تبانی علیه نظام
۳. تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفت که روزبه پیری به ده ماه حبس تعزیری محکوم گردید که حکم وی در دادگاه تجدید نظر شعبه یک استان به سه‌ماه و یک روز حبس تقلیل داده شد.

روزبه پیری متولد سال ۱۳۶۸ فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و دانشجوی حقوق، صاحب امتیاز و سردبیر نشریه دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز درسال ۱۳۸۹ و موسس تشکل سیاسی جمعیت دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان آزربایجان شرقی می‌باشد.

وی بارها توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌ که یکی از این موارد در جریان اعتراضات سراسری توهین روزنامه طرح نو در سال ۱۳۹۵ علیه شهروندان تُرک می‌باشد.

همچنین برادر وی یاشار پیری از فعالین جنبش دانشجویی آزربایجان، متولد سال ۱۳۷۰فارغ تحصیل رشته حقوق، عضو شورای مرکزی کانون سهند دانشگاه پیام نور تبریز، موسس کانون مطالعات فرهنگ آزربایجان شناسی دانشگاه پیام نور (این کانون بلافاصله منحل گردید)، درسال ۱۳۸۹ در گرامیداشت سالروز شهادت شهدای یک خرداد سولدوز و در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در اعتراض به بی‌توجهی به خشک شدن دریاچه اورمیه توسط جمهوری اسلامی، دستگیر شده و به حکم سه ماه زندان و هفتاد ضربه شلاق محکوم گردید. این حکم به سه سال تعلیق تبدیل شد.

یاشار پیری یک روز پس از شروع اعتراضات به گرانی بنزین در کتابخانه جعفریه تبریز بازداشت و به همین علت، از شرکت در آزمون وکالت و مشاوران دادگستری محروم گشت‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا