آذربایجاناجتماعیایرانسیاستویدیو

گزارشی از مراسم دومین سالگرد بزرگداشت استاد حسن دمیرچی

دومین سالگرد بزرگداشت استاد حسن دمیرچی در وادی‌ رحمت تبریز با حضور فعالين مدنی، سیاسی و هنرمندان آزربایجان بر سر مزار ایشان برگزار شد.

در این مراسم که روز چهارشنبه، ۴ تیرماه در وادی رحمت برگزار شد، برخی از فعالین سیاسی-مدنی آزربایجان، شاگردان حسن دمیرچی، شهروندان تبریز و مهمانانی که از سایر شهرستان‌های آذربایجان آمده بودند، شرکت داشتند.

در این مراسم، مهمانانی همچون دکتر زوار قلعه‌لر، ستار دادخواه و آقای مؤيد، با ایراد سخنرانی به مرور بخشی از زندگی این فعال سیاسی و استاد موسیقی مقامی آذربایجان پرداختند و از فداکاری‌ها، تحمل سختی‌ها و مبارزاتی که آقای دمیرچی در راه احقاق دمکراسی و حقوق سیاسی-مدنی آذربایجان به پیش برده ‌بود، سخن گفتند.

گفتنی‌ست که بر اساس تصاویر، ویدیوها و گزارشاتی که بدستمان رسیده، در این مراسم یادبود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به طرز عجیبی آن محل را محاصره کرده و باعث بوجود آمدن جوَی -به عبارتی امنیتی- در واقع غیر امن شده بودند.

برخی از شرکت‌کنندگان به ای‌ان‌تی اظهار داشتند که رفتار این چنینی مأموران امنیتی در سال‌های گذشته نیز تکرار شده و در برخی موارد با یورش به شرکت کنندگان مراسم یادبود اقدام به ضرب و شتم و بازداشت کرده‌اند.

حاضران می‌گویند مأموران امنیتی جمهوری اسلامی آخرین بار در تشیع جنازه و بزرگداشت عزیز پورولی و همچنین مرتضی نبی‌زاده فعالین سیاسی-مدنی فقید آذربایجانی این مراسمات را به خشونت کشانده و اقدام به بازداشت شرکت کنندگان کرده بودند.

شرکت کنندگان همچنین افزودند که مأموران امنیتی این رفتار خشونت‌آمیز و غیر متعارف را در تشیع جنازه و مراسم یادبود چنگیز بخت‌آور و غلامرضا امانی از فعالین سیاسی-مدنی سرشناس آذربایجانی نیز به نمایش گذاشته بودند.

حسن هرگلی که با نامهای حسن دمیرچی و حسن آذربایجان نیز مشهور است در سال ۱۳۲۰ شمسی به دنیا آمده و در تیر ماه سال ۱۳۹۷ چشم از جهان فرو بست.

حسن دمیرچی نویسنده، شاعر، استاد موسیقی و فعال سیاسی-مدنی آذربایجانی بود.

مرحوم دمیرچی به همراه دکتر هتابی از مؤسسان «آزربایجان مدنیت اوجاغی» (بنیاد فرهنگ آذربایجان) بود که پس از تأسیس این بنیاد به عنوان مسئول شاخه موسیقی بنیاد تعیین شده و متعاقبا در سال ۱۳۶۵ «موسسه موسیقی آزربایجان» را بنا می‌نهد.

وی همچنین مؤلف کتاب «آزربایجان موسیقی مکتبی» (مکتب موسیقی آزربایجان)، «آزربایجان موغاملاری» و مجموعه اشعار است. وی بارها به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و مدنی در راستای احقاق حقوق سیاسی-مدنی آزربایجان از سوی نهادهای امنیتی ایران بازداشت و زندانی شده بود. ‌

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا