ایرانجهانخاورمیانهسیاست

سرنگونی دو پهپاد بر فراز پایگاه عین‌الاسد عراق، محل استقرار نیروهای آمریکایی

ارتش عراق اعلام کرد روز یکشنبه ۱۶ خرداد دو پهپاد بر فراز پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی منهدم شدند.

ارتش عراق اعلام کرد روز یکشنبه ۱۶ خرداد دو پهپاد بر فراز پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی منهدم شدند. این حمله پهپادی یک ماه پس از آن اتفاق می‌افتد که همین پایگاه توسط یک پهپاد مسلح هدف قرار گرفته بود.

ارتش عراق گفت، سیستم دفاعی ارتش آمریکا برای سرنگونی پهپادها بر فراز پایگاه عین الاسد واقع در صحرای غربی عراق فعال شد.

سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف نظامی علیه داعش به رهبری آمریکا در عراق، گفت: چند ساعت قبل یک موشک بر فراز فرودگاه بغداد، “بدون اینکه تلفات و خساراتی به بار آورد” ساقط شد.

در حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز آمریكایی در عراق حضور دارند و مجموع نیروهای ائتلاف ۳۵۰۰ نفر است.

ایالات متحده شبه‌نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران را مسئول حملات موشکی و سایر حملات علیه تأسیسات عراقی می داند.

از ابتدای سال جاری میلادی ۳۹ حمله علیه منافع ایالات متحده در عراق صورت گرفته است.

برای دیپلمات های غربی و مقامات عالی رتبه نظامی در عراق، این حملات نه تنها خطری برای پرسنل آمریکایی محسوب می شود، بلکه جنگ علیه داعش را که خود را در سلول های خوابیده در مناطق کوهستانی و بیابانی مخفی کرده، به خطر می اندازد.

استفاده از پهپادها علیه منافع آمریکا توسط شبه‌نظامیان مرتبط با ایران، تاکتیک نسبتاً جدیدی است. چرا که پیش‌تر حملات این گروه‌ها اغلب با راکت و بمب‌گذاری انجام می‌شد. به نظر می‌رسد استفاده موفق ارتش آذربایجان از پهپادها در جنگ قره باغ، توجه ایران را نیز به تجهیز گروه‌های نیابتی خود به این سلاح‌ها جلب کرده است.

ارتش آمریكا قبلاً گروههای عراقی طرفدار ایران را متهم كرده است كه به شورشیان حوثی یمن در انجام حملات با استفاده از چنین تجهیزاتی علیه منافع سعودی كمك می كنند.

رویترز در گزارشی که ۳۱ اردیبهشت منتشر کرده نوشت، ایران با انتخاب صدها ستیزه‌جوی مورد اعتماد و تشکیل گروه‌های کوچکتر و به شدت وفادار، آنها را به لبنان فرستاده و در آنجا توسط مشاوران سپاه پاسداران و گروه حزب‌الله لبنان برای هدایت پهپاد، شلیک موشک، بمب گذاری و عملیات پروپاگاندا در شبکه های اجتماعی آموزش داده است.

همچنین بخوانید: رویترز: ایران در عراق گروه‌های شبه نظامی وفادار و جدیدی را تشکیل داده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا