آذربایجاناقتصادایرانسیاستویدیو

سهم مردم آذربایجان از بزرگترین معدن طلای خاورمیانه؛ تخریب خانه‌های روستاییان تکاب از انفجار معادن (ویدیو)

انفجار های غیر اصولی و وحشتناک معدن طلای زرشوران تکاب (تیکان تپه) باز هم سبب تخریب خانه های اهالی روستای زرشوران شد.

یکی از اهالی روستای زرشوران (زره شوران) که دیوارهای خانه اش بر اثر انفجارهای معدن طلا  دچار ترک های بزرگ شده و آب برف و باران به خانه اش نفوذ کرده، می گوید: «مسئولان معدن به فکر منافع خود هستند ولی خانه های ما را ویران می کنند. ما درد خود را به چه کسی بگوییم؟ ما با این وضعیت چگونه در اینجا زندگی کنیم؟»

پیشتر نیز انفجارهای شدید این معدن طلا سبب تخریب خانه های اهالی روستاهای زره شوران، «یئنگی کند» و «یئرعزیز» (یارعزیز) شده بود.

این انفجارهای شدید که برای استحصال خاک طلا از معدن زرشوران انجام می گیرد تاثیرات مخربی بر روستاهای اطراف این معدن گذاشته است. شدت این انفجارها به حدی است که تاثیری همانند زلزله بر خانه های روستاییان این منطقه آذربایجان می گذارد. مسئولان کوچکترین توجهی به اعتراض اهالی این روستاها نمی کنند.

روستاییان معتقدند مسئولان معدن طلای زره شوران با این اقدامات مخرب قصد دارند روستاییان را مجبور به مهاجرت کنند و اراضی آنها را به قیمت ناچیزی تصرف کنند.

در دیماه ۹۸، اهالی روستاهای یئنگی کند و یارعزیز (یئر عزیز) با نگارش نامه ای به فرمانداری تیکان تپه خواستار نجات اهالی این منطقه از دست تخریبات و فجایع گسترده کارخانه طلای زره شوران شده بودند.

اهالی این دو روستای آذربایجان خطاب به «زمانی» فرماندار وقت تیکان تپه نوشتند: «فعالیت، اکتشاف، استخراج و استحصال کارخانه طلای زرشوران که در بالادست اراضی روستاهای یئنگی کند و یارعزیز قرار گرفته، به طرق مختلف منجمله آلودگی رودخانه ها، چاهها، چشمه ها، آب و هوا، علفزارها و زمین های زراعی منطقه سبب تلف شدن مکرر احشام شده و انفجارهای مهیب و بخارات سمی کارخانه به دلیل اسیدشویی، امکان زندگی و امنیت روحی، جسمی و روانی را از ما سلب کرده است.»

آنها در این نامه تاکید کردند: «آلودگی های فوق الذکر ادامه زندگی، باغداری، کشاورزی و زارعت» در این مناطق را غیرممکن کرده است.

تیکان تپه با وجود دارا بودن دو معدن بزرگ طلای خاورمیانه(معادن طلای زره شوران و آغ دره) و هشتاد معدن سنگ، به دلیل سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، به یکی از محروم ترین شهرستان های کشور بدل شده است و حتی از داشتن راه ارتباطی مناسب با مرکز استان آذربایجان غربی نیز محروم است.

سهامداران و مالکان این معادن، از اهالی استان های فارس نشین مرکز کشورند و با انتقال خام مواد معدنی به مرکز کشور، مالیات و سود حاصل از این معادن به شهرهای اصفهان، کرمان، یزد و تهران منتقل می شود و این معدان عملا سودی برای اهالی تورک منطقه ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا