خاورمیانه

پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی در نجف دیدار کرد

پاپ فرانسیس پس از تاکید بر همزیستی مسالمت‌آمیز در سرزمینی که توسط فرقه گرایی صحنه خشونت شده است، روز شنبه ۱۶ اسفند با آیت الله علی سیستانی دیدار کرد.

پاپ پیش از این از کشورهای عمدتاً مسلمان از جمله تورکیه، اردن، مصر، بنگلادش، آذربایجان، امارات متحده عربی و سرزمین های فلسطین بازدید کرده است.

پاپ فرانسیس پس از ملاقات ۵۵ دقیقه ای خود با سیستانی، به سمت ویرانه های «اور» باستان در جنوب عراق که به عنوان زادگاه ابراهیم پدر یهودیت، مسیحیت و اسلام مورد احترام است، حرکت کرد. وی قرار است در یک نشست بین مذهبی سخنرانی کند.

پس از برگشت به بغداد، انتظار می رود که وی در کلیسای جامع کلدانی سنت جوزف مراسم تشییع جنازه برگزار کند.

سیستانی تأثیر زیادی بر سیاست عراق دارد.

سیستانی، ۹۰ ساله، به ندرت دیدارهایی را تشکیل می دهد، و به گفته مقامات نزدیک به او، از گفتگو با نخست وزیرهای فعلی و سابق عراق خودداری کرده است. یک منبع در دفتر رئیس جمهور عراق گفت، سیستانی با ملاقات پاپ موافقت کرد به شرطی که هیچ مقام عراقی در آنجا حضور نداشته باشد.

ملاقات با فرانسیس در خانه سیستانی در نجف، انجام شده است.

سیستانی به ندرت در ملاءعام دیده می شود.

پاپ فرانسیس در پر خطرترین سفر خارجی خود که روز جمعه آغاز کرد، رهبران و مردم عراق را برای پایان دادن به خشونت ستیزه جویان و درگیری های مذهبی فراخواند.

این کشور هزاران نفر از نیروهای امنیتی را برای محافظت از وی در هنگام بازدید سازماندهی کرده است.

پاپ فرانسیس گفت که او برای ابراز همبستگی با جامعه مسیحی عراق که در حدود ۳۰۰ هزار نفر است این سفر را انجام داده است.

پیش‌تر، پاپ ژان پل دوم می‌خواست از عراق دیدن کند، اما پس از شکست مذاکرات با دولت رهبر وقت صدام حسین مجبور شد سفر برنامه ریزی شده خود را لغو کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا