جهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

سازمان جهانی بهداشت: واکسن روسی دو مرحله از آزمایش بالینی را دور زده است

آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از واکسنهای در حال طی مراحل بالینی نشان می‌دهد که واکسن کرونای روسیه در مرحله اول آزمایشات بالینی قرار داشته است.

به گزارش ای‌ان‌تی، آخررین گزارش سازمان جهانی بهداشت از ۲۸ واکسن ضد کرونا که در سراسر جهان در حال طی مراحل آزمایشات بالینی هستند، حاکی از آن است که واکسن موسسه تحقیقاتی «نیکلای گاملیا» روسیه در مرحله اول آزمایشات بالینی قرار داشته و دو مرحله بعدی توسط روسیه به طور رسمی ثبت نشده است.

گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که واکسن مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی روسیه -که ولادیمیر پوتین امروز سه‌شنبه ۲۱ مرداد از آن به‌عنوان اولین واکسن ضد کرونای جهان یاد کرد -فقط مرحله اول تحقیقات بالینی را که بر روی دو گروه ۹ نفره و یک گروه ۲۰ نفره آزمایش شده، طی کرده است.

طبق این گزارش، هم‌اکنون فقط واکسن دانشگاه آکسفورد در اروپا و شرکت مدرنا و بیون‌تک در ایالات متحده در حال طی مرحله سوم آزمایشات بالینی قرار دارند. علاوه بر این گفته شده که سه واکسن چینی نیز در همین مرحله قرار دارد.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته از روسیه خواسته بود كه دستورالعملهای تعیین شده را برای تولید «واكسن ایمن و مؤثر» رعایت كند.

کریستین لیند‌مایر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفته بود: «بعضی اوقات محققان ادعا می کنند چیزی را پیدا کرده‌اند که واقعاً خبر بسیار خوبی است. اما تفاوت زیادی بین پیدا کردن واکسن و مراحلی که آن را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهد وجود دارد.»

خانم لیند‌مایر همچنین خاطرنشان کرده بود که تا تاریخ ۱۴ مرداد هیچ گونه گزارش رسمی که حاکی از موفقیت قابل اعتماد واکسن روسی باشد به دست این نهاد جهانی نرسیده است.

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ایالات متحده نیز گفت: «امیدوارم كه چینی ها و روس ها قبل از تزریق واكسن برای هر فردی، این واكسن را واقعاً آزمایش كنند.»

توماس بولیکی، مدیر برنامه جهانی بهداشت در شورای روابط خارجی ایالات متحده، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «واکسن هایی که  به طور درست آزمایش نشده، می توانند احساس امنیت کاذب با تأثیر منفی بر سلامت ایجاد کنند. علاوه بر این، می تواند اعتماد انسان‌ها در مورد واکسن ها را نیز تضعیف کند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا