اقتصادایرانسیاست

سپاه به صنایع خودروسازی و معادن ایران نیز وارد می‌شود

امیرعلی حاجی‌زاده پس از نشستی که با مقامات وزارت صنعت و مدیران صنایع خودروسازی داشته، از تشکیل یک کمیته مشترک برای انتقال آنچه که «تجربیات تحقیقاتی» به خودروسازان عنوان کرده، خبر داد.

به گزارش وب‌سایت سپاه‌نیوز، امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، امروز سه شنبه ۲۰ خرداد در نشست با سرپرست و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل صنایع خودروسازی اعلام کرد «در حوزه خودرو تجربیات خود را در بخش تحقیقات» به این حوزه منتقل خواهیم کرد.

این فرمانده سپاه تاکید کرد «در حوزه معدن تجهیزاتی داریم که در بخش اکتشاف کمک خواهد کرد.».

آقای حاجی‌زاده همچنین افزود «در حوزه الکتریک و الکترونیک مجموعه ما توانمند است و می‌تواند تجربیات خود را در رفع کاستی‌های موجود ارائه کند.»

ورود سپاه به عرصه خودروسازی و معدن در حالی صورت می‌گیرد که امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، دی‌ماه سال ۹۶ اعلام کرد که علی خامنه‌ای دستور داده تا نیروهای مسلح از «کارهای اقتصادی غیرمرتبط» خارج شوند.

همچنین حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در آذرماه همان سال، اعلام کرد «بخش‌های عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح باید بنگاه هایشان را واگذار کنند. یکی از هدف های ما در دولت این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود.»

از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت در گزارش تحقیق و تفحص در مورد علل ناکارآمدی شرکت‌های خودرو ساز داخلی اعلام کرد تعدد نهادهای امنیتی خود باعث فساد در صنعت خودرو شده است.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو، سه‌شنبه ۲۰ خرداد به ایسنا گفت «ظرفیت سالانه فروش خودروهای داخلی و وارداتی در بازار ایران در شرایط مطلوب بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار است.»

همچنین سودآوری بخش معدن فقط در صادرات ۹.۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران در مصاحبه‌ای که با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» روز یکشنبه ۱۱ خرداد از سوی ایرنا منتشر و سپس حذف شد، در انتقاد از فعالیت‌های اقتصادی سپاه گفته بود «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی شوند چون از اصل قضیه خود دور می شوند.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا