سیاست

ظریف: اروپایی‌ها خود را آماده یک نبرد بزرگ کنند

وزیر خارجه ایران ضمن تهدید کشورهای اروپایی در مورد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های سازمان ملل، گفت: «فقط ما نیستیم که اینگونه فکر می‌کنیم، روس‌ها و چینی‌ها نیز همین نظر را دارند. اروپایی‌ها باید خود را آماده یک نبرد بزرگ کنند.»

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل درخصوص اینکه واکنش ایران در صورت بازگشت تحریم های سازمان ملل چه خواهد بود، گفت: «رئیس جمهوری ایران در نامه‌ای به طرف‌های برجام، اقداماتی را که تهران انجام خواهد داد، تصریح کرده است.»

 

پیش از این نیز وزیر خارجه ایران از قول رئیس جمهور ایران کشور گفته بود که در صورت ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، کشورش از معاهده «ان پی تی» (پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی) خارج خواهد شد.

ظریف در ادامه مصاحبه خود با اشپیگل در پاسخ به پرسشی درباره اقدام احتمالی اروپایی‌ها بعد از مهلت ۳۰ روزه برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های سازمان ملل گفت: اروپایی‌ها فاقد دلایل قانونی برای توسل به چنین سازوکاری هستند. آنها به دلیل آنکه «اروپایی و چشم آبی هستند» نمی‌توانند چیزی را به شورای امنیت ارجاع کنند.

او در ادامه بیان داشت: «فقط ما نیستیم که اینگونه فکر می‌کنیم، روس‌ها و چینی‌ها نیز همین نظر را دارند. اروپایی‌ها باید خود را آماده یک نبرد بزرگ کنند.»

وزیر خارجه ایران درباره واکنش کشورش به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل تصریح کرد که حسن روحانی در نامه‌ای به شرکای توافق(برجام) اقدامات ایران را تشریح نموده است.

ظریف با پافشاری خبرنگار اشپیگل برای توضیح بیشتر در این زمینه برای خوانندگان این رسانه آلمانی، اضافه کرد: «خوانندگان شما باید بدانند که اروپایی‌ها مسئول همه پیامدهای آن خواهند بود.»

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تهدید ایران برای خروج از ان.پی.تی (پیمان منع کنترل تسلیحات هسته‌ای) گفت: «این موضوع نیز در نامه رئیس جمهوری قید شده است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا