ایران

ظریف: در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از NPT خارج می‌شویم/ آمریکایی‌ها قصد انهدام مرکز «فردو» را داشتند

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز در صحن مجلس این کشور، اروپایی ها را تهدید کرد که در صورت ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، کشورش از معاهده «ان پی تی» (پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی) خارج خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که امروز برای پاسخ به سوالات برخی از نمایندگان مجلس این کشور در صحن مجلس حضور یافته بود، تهدید کرد که در صورت ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، کشورش از معاهده «ان پی تی» (پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی) خارج خواهد شد.

 

او در ادامه اضافه کرد: «اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیس‌جمهور در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود.»

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد که در نامه حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور آمده؛ اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از NPT مطرح خواهد بود اما پیش از آن «برنامه‌های دیگر» را می‌توان در دستور کار قرار داد.

 

او همچنین درباره لغو میزبانی کشورش از میزبانی فوتبال جام ملتهای آسیا، مدعی شد: «ایران امن‌ترین کشور منطقه است از این رو اقداماتی در این زمینه تدارک دیدم زیرا مشخص است که بازی غیر ورزشی شروع شده است. امیدوریم به طریق معمول ورزشی با این موضوع برخورد شود.»

محمد جواد ظریف در بخش دوم پاسخ‌های خود اظهار داشت: «من با اصل سخنان آقای ذوالنوری موافق هستم و درباره این که طرف مقابل ما باید در مقابل توان این مردم احساس ضعف کند موافق هستم اما تاکید می کنم آنچه که باعث احساس ضعف آمریکایی ها تا امروز شده است توان نظامی ما نبوده بلکه اتحاد مردم است.»

 

او همچنین مدعی شد که ایالات متحده «قصد انهدام» تأسیسات هسته‌ای «فردو» این کشور را داشت.

 

وزیر خارجه ایران در اینباره گفت: «از منابع موثق عرض می کنم یکی از مراکز تصمیم گیری آمریکا ضمن طراحی دقیق انهدام مرکز فردو این سوال را مطرح کرده است که پس از تخریب فردو چه می‌شود و آنان به این جواب رسیدند که پس از این اتفاق مردم ایران متحدتر و منسجم‌تر می‌شوند.»

.

ظریف در ادامه این ادعای خود اضافه کرد: «در فرایند یکی از مذاکرات جان کری به من گفت چرا شما فردو را ساختید، اگر بخواهیم می توانیم آن را به راحتی نابود کنیم. به جان کری گفتم به فرض که شما فردو را خراب کنید آنگاه چه پاسخی برای ملت دارید؟ کری گفت برای همین است که نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم.»!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا