ایراندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

عضو کمیته مبارزه با کرونا: روی واکسن تولید ایران حساب باز نکنید

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگویی با روزنامه شهروند اعلام کرد: «روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید.»

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگویی با شهروندآنلاین که روز پنجشنبه ۲۰ شهریور منتشر شده، اعلام کرد: «روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید.»

در ایران چند شرکت و تیم به اصطلاح تحقیقی از جمله گروه دارویی برکت که وابسته به ستاد فرمان اجرایی امام و از نهادهای اقتصادی بزرگ زیر نظر دفتر علی خامنه‌ای است، اعلام کرده بودند که در حال تحقیق برای ساخت واکسن کووید-۱۹ هستند و حتی این گروه ادعا کرده‌ بود که مرحله دوم کار را که آزمایش واکسن روی حیوانات است، با موفقیت پشت سر گذاشته است.

آقای مردانی در این خصوص توضیح داده که «بیش از ۲۰ سال است که در ایران از واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنیم. یک شرکت داخلی هست که هر سال می‌گوید من مراحل تجربی و… واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن را در اختیار مردم می‌گذارم. اگر شما این واکسن را دیده‌اید، من هم دیده‌ام!»

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرده که «بنده به شما قول و اطمینان می‌دهم که این شرکت نخواهد توانست.»

او علت این عدم توانایی را اینطور عنوان کرده که «اصلا کشورهای غربی تکنولوژی آن را به ما نمی‌دهند.»

آقای مردانی در بخش دیگری در رابطه با عدم توانایی ایران در ساخت واکسن کرونا عنوان کرده که «قرار نیست ما در همه چیزها در دنیا سرآمد باشیم، الحمدلله در خیلی چیزها سرآمد هستیم ولی در بعضی موارد باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم.»

او با اشاره به سرمایه‌گذاری هشت و نیم میلیارد یورویی شرکت آسترازنکا گفته که «فرض کنید ما بخواهیم سرآمد باشیم و خودمان واکسن کرونا را آماده کنیم، اصلا این پول را داریم؟! نداریم که!»

این متخصص بیماری‌های عفونی در واکنش به احتمال خرید واکسن روسی کرونا که هنوز تایید سازمان جهانی بهداشت را ندارد، می‌گوید: «واکسن روسی اگر تایید سازمان جهانی بهداشت را نداشته باشد من، به عنوان عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا با واردات آن مخالفم. همه اعضای کمیته همینجورند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا