دانش و فن آوریفرهنگ و هنرمحیط زیست

فضاهای غیر متعارف معماری مدرن

نسل بعدی که پا به مریخ خواهد گذاشت، کجا و چگونه زندگی خواهند کرد؟ آیا می توانیم در سخت ترین نقطه دنیا زندگی کنیم؟

تمایل مردم به کشف مکانهای اکستریم و ساخت ساز در آنجا سوالات بسیار مهمی را پیش روی قرار می‌دهد. دانشمندان و محققان ساکن قطب شمال چگونه زندگی خود را ادامه خواهند داد؟ پژوهشگران طبیعت هنگام انجام مشاهدات خود بر روی گوزن در توندرای نروژ، کجا می مانند؟ نسل بعدی که پا به مریخ خواهد گذاشت، کجا و چگونه زندگی خواهند کرد؟ آیا می توانیم در سخت ترین نقطه دنیا زندگی کنیم؟

فضای کهکشانی را، فضای خلأ را فراموش کنید، دانشمندان هنوز مشغول کاوش در مکانهای ناشناخته روی زمین هستند. یکی از این مراکز تحقیقاتی سیار در شمالی ترین قسمت جهان واقع شده است که توسط مرکز تحقیقات قطب جنوب بریتانیا و در یخچال برونت اداره می شود. این مرکز که بر روی پایه های غول پیکر اسکی مانند ساخته شده است، به لطف پایه های هیدرولیکی قادر به بلند شدن از سطح زمین پس از بارش برف شدید است. در دمای گرمتر که یخچال های طبیعی به سمت دریا حرکت می‌کنند، مدول های موجود در پایه های اسکی را می توان به مکان های مختلف منتقل کرد. مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی در قطب ها مانند یک سفینه فضایی است. این ساخت و سازهای غیرمعمول حیرت‌آور هستند.

بقای ما نیز به کیفیت طراحی بستگی دارد.

معماران: Hugh Broughton Architects و AECOM Galliford Try
معماران: Hugh Broughton Architects و AECOM Galliford Try

در ارتفاع ۳۰۰۰ متری چگونه می توان معماری بوجود آورد؟
هتل اسکی در اتریش، که فقط با تله کابین می توان به آنجا رفت، در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است (!). این معماری با قدرت بصری و فیزیکی چشم انداز مطابقت دارد. پنجره های شیشه ای این هتل نمای ۳۶۰ درجه‌ای پانوراما را ارائه می دهند. کف و سقف با توجه به ویژگی های منظره با روش های خاص مهندسی طراحی شده است.

در حقیقت، طبیعت بهترین معمار است

Baumschlager Hutter Partners, Wildspitzbahn. تیرول-استرالیا
Baumschlager Hutter Partners, Wildspitzbahn. تیرول-استرالیا

آیا معماری می تواند راهی به سوی ابرها باشد؟
این سکوهای دریایی در مسیری توریستی به نام جاده ترولستیگن قرار دارند. این جاده در پیچ های تقریباً غیر قابل تشخیص از منحنی های به اصطلاح عمودی عبور می کند و در یک گذرگاه باشکوه بین عمیق ترین فیوردها (مناطق اسکی) در نروژ قرار دارد. مردم فقط می توانند در ماه های تابستان که هوا معتدل است (ساخت و ساز هم در این فصل انجام می‌شود) به اینجا بیایند، اما پلت‌فرم‌ها ها باید تمام فصل کار کنند. فراموش نکنیم که جاده ای که مانند یک طناب در این منطقه غیر استاندارد پیچید خورده است، نباید تحت تأثیر شرایط آب و هوایی سخت نروژ قرار گیرد، بسیار بادوام باشد و کار مهندسی با دقت انجام شود.

یک معماری زیبا می تواند به کمکمان کند تا فراموش کنیم که چقدر کار سختی انجام دادیم.

پارک ملی گردشگری ترولستیگن، ترولستیگن، نروژ، پروژه معماری Reulf Ramstad
پارک ملی گردشگری ترولستیگن، ترولستیگن، نروژ، پروژه معماری Reulf Ramstad

مشاهده گوزن های شمالی در طول روز 
این منطقه شگفت انگیز مشرف به کوههای دوور در مرکز نروژ، که محل زندگی آخرین گله های گوزن شمالی وحشی اروپا است، فقط با پیاده روی قابل دسترسی است. این سازه که روی ستون های افقی ساخته شده است، بازدیدکنندگان را به تماشای گوزن هایی که در معرض خطر انقراض هستند و مهمتر از همه برای گرم شدن دعوت می کند.

می توانید که نروژ را تصور کنید! این ساخت و ساز به دلیل کنتراست مواد مورد استفاده بوجود آمده است. نمای ساخته شده از آهن و شیشه خام، یک مرکز چوبی نرم را در داخل خود جای داده است. مرکز چوبی، شکل خود را از صخره هایی گرفته است که صدها سال توسط باد و باران فرسایش یافته اند.

معماری پاداشی است به ماجراجویی.

تورفیلهیتا، سکوی گوزن های راین، Hjerkinn ، نروژ. پروژه SNOHETTA
تورفیلهیتا، سکوی گوزن های راین، Hjerkinn ، نروژ. پروژه SNOHETTA

رویکرد الهیاتی به معماری مدرن
روتا دل پلگرینو، یک مسیر عبادت ۱۱۶ کیلومتری است که از کوه های جالیسکو می‌گذرد. سالانه تقریباً دو میلیون نفر این مسیر دشوار را برای دیدار باکره تالپا طی می کنند. این نقطه رصد یکی از ۹ سازه معماری است که برای ایجاد مسیر و مکان های سرپناه برای زائران طراحی شده است. نوسان و ساختاری متعادل به شما این فرصت را می دهد تا منظره ای را که از بالاترین نقطه مسیر زیارتی است، تماشا و بررسی کنید و شرایط سخت جاده را به طور موقت فراموش کنید. معماری می تواند سفر باشد.

نقطه مشاهده صلیب روتا دل پلگرینو، کوههای جالیسکو، مکزیک. پروژه المنتال
نقطه مشاهده صلیب روتا دل پلگرینو، کوههای جالیسکو، مکزیک. پروژه المنتال

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا