جهان

يعقوب حر التستری، فعال عرب احوازی در دانمارک در سومین هفته اعتصاب غذا

«يعقوب حر التستری» در اعتراض به ادامه بازداشت خود در دانمارک در سومین هفته اعتصاب غذا به‌سر می‌برد..

«يعقوب حر التستری» به همراه «حبیب جبر»، رئیس جنبش عربی برای آزادسازی احواز (جبهة النضال العربي لتحرير الأحواز) و برادرش «ناصر جبر» و «عیسی مهدی الفاخر» از مجریان شبکه تلویزیونی «احوازنا» در دانمارک و هلند در بازداشت به‌سر می‌برند. از میان این فعالین، «يعقوب حر التستری» در اعتراض به ادامه بازداشت، -علیرغم فقدان مدارک علیه آنها- هیجدهمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کند.

یعقوب حر التستری سخنگوی جنبش مبارزه عربی برای آزادسازی احواز است. او در فوریه گذشته در دانمارک به همراه دو تن از همرزمانش که شامل حبیب جبر رهبر این جنبش و برادرش ناصر جبر است، به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی و حمایت از تروریسم بازداشت شدند.

همچنین، عیسی مهدی الفاخر یکی از اعضای رسانه‌ای این جنبش در هلند و مجری تلویزیون “احوازنا” می‌باشد که با اتهام مشابه در هلند بازداشت شده است.

دادگاهی در دانمارک این افراد را به حمایت از تروریسم و جاسوسی متهم کرده؛ اتهامی که آنها رد کرده و روند رسیدگی به این پرونده کماکان ادامه دارد و هنوز هیچ یک از اتهامات منتسب به این افراد به اثبات نرسیده و مدارکی مبنی بر این اتهام ارایه نشده است.

یعقوب حر التستری در سال ۸۶ از دست فشارهای حکومت جمهوری اسلامی به دانمارک پناه برده است. گفته شده است که اجازه دفاع از خود به التستری در برابر مطبوعات و افکار عمومی داده نمی شود و این موجب اعتصاب غذای وی تا سرحد مرگ شده که هم اکنون در هیجدهمین روز از اعتصاب غذای خود می باشد.

مجامع و سازمانهای حقوق بشر فعال در اروپا خواستار هم صدا شدن با آقای حر التستری شده‌اند.

شيماء حبيب همسر آقای حر نیز با ابراز نگرانی از شرایطی او گفته بود که وی خواستار آزادی خود و رفقای بازداشت شده خویش است. چرا که هیچ مدرکی مبنی بر تایید اتهام آنها وجود ندارد. خانم حبیب به نقل از همسرش گفت: “این اتهامات بی اساس است.”

اتهامات منتسب شده به این فعالین در حالی مطرح می‌شود که دانمارک پس از اطلاع از نقشه ایران برای ترور آنها در این کشور، از اعضای جنبش احوازی محافظت می کرد.

در این زمینه دانمارک در اکتبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که سرویس اطلاعاتی ایران تلاش کرده تا حبیب جبر، رئیس جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز را ترور کند.

دانمارک روز جمعه اول می ۲۰۲۰ در این رابطه، محاکمه یک شهروند نروژی ایرانی‌الاصل در شهر روسکلیه را آغاز کرد. بنابراعلام سورن هابور، دادستان کل دانمارک متهم مردی ۴۰ ساله است که در حال برنامه‌ریزی برای کشتن آقای حبیب جبر در خاک این کشور بوده است.

در سال ۲۰۱۷، احمد نیسی معروف به أحمد مولى، فعال سیاسی الاحوازی نیز در لاهه هلند ترور شد و استیو بلوک، وزیر امور خارجه هلند در سخنرانی خود در پارلمان این کشور اعلام کرد که سرویس اطلاعات هلند “شواهد محکمی از دخالت ایران در این ترور” دارد.

آقای حر هفته گذشته به وسیله وکیل مدافعش خانم کارولین نورمن دو پیام از محل بازداشت خود در دانمارک منتشر کرد و گفت: “ما از انجام وظیفه خود فروگذاری نخواهیم کرد و از اصول خود منصرف نخواهیم شد، مهم نیست که چه هزینه ای برای ما دارد.”

“خواسته‌های ما همان خواست ملتمان است و این خواستها فقط متعلق به اوست. از فعالیتهایی که انجام داده ایم پشیمان نیستیم.”

آقای حر با این پیام تاکید کرد که مبارزه آنها مصالمت‌آمیز بوده و همیشه در هر مجامعه‌ای قابل دفاع می‌باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا