ایرانسیاستورزش

مجلس ایران تصویب کرد؛ ورزشکاران ایران از مسابقه با رقبای اسرائیلی ممنوع شدند

مجلس شورای اسلامی ایران دو فوریت طرح مقابله با آنچه «اقدامات اسرائیل» خوانده‌اند را تصویب کرد که بر اساس ماده ۱۱ این طرح ورزشکاران ایران از مسابقه با حریفان اسراییلی ممنوع شدند.

بر اساس این طرح که مشروح آن در خبرگزاری قدس منتشر شده برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان اسراییلی ممنوع است.

مجلس ایران همچنین برای جلوگیری از هرگونه مجازات و محرومیت‌های ورزشی بین‌المللی علیه ورزش ایران هر یک از فدراسیون‌ها در رشته ورزشی را موظف کرد تا با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی ورزشی اقدامات لازم را بعمل آورند.

دخالت و فشارهای دولتی بر ورزشکاران در ایران پدیده‌ای سابقه‌دار است.

سعید ملایی، ستاره جودوی ایران که به خاطر باخت «اجباری» ایران را ترک کرد و عضو تیم ملی مغولستان شد، در مصاحبه‌های متعددی اظهار داشته است که برای روبرو نشدن با حریفان اسرائیلی با فشار مسئولان جمهوری اسلامی سه بار مجبور به شکست در مقابل حریفان دیگر شده است.

پس از اعتراض و مهاجرت مولایی در سال گذشته. فدارسیون بین‌المللی جودو ایران را به حالت تعلیق در آورد و  شرط برداشته شدن تعلیق را برگزاری یک مسابقه دوستانه بین جودوکاران ایران و اسرائیل اعلام کرد.

طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک و تمام فدراسیون‌های جهانی اجتناب از مسابقه به دلایل سیاسی ممنوع است.

همچنین کیمیا علیزاده نخستین و تنها زن مدال آور ایران در تاریخ بازی‌های المپیک اخیرا اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد برای تیم ملی ایران در رقابت‌های تکواندو مبارزه کند. او سپس در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که به آلمان مهاجرت کرده و می‌خواهد در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با هوگوی این کشور روی تاتامی برود.

علیرضا فیروزرجا نوجوان ۱۶ ساله بابلی نیز در دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که دیگر با پرچم ایران در مسابقات جهانی شطرنج حضور پیدا نخواهد کرد. فیروزرجا بعد از خروج از ایران اعلام کرد که می‌خواهد با پرچم فرانسه در مسابقات جهانی شرکت کند.

سارا خادم‌الشریعه دیگر شطرنج باز موفق ایرانی بعد از اعلام فیروزرجا از این تصمیم او حمایت کرد و چندی بعد خودش نیز در یک پست اینستاگرامی از انصراف خود در تیم ملی شطرنج ایران خبر داد.

میترا حجازی پور و آتوسا پورکاشیان دو دختر دیگر شطرنج باز ایران بودند که در ماه‌های اخیر از تیم ملی شطرنج ایران کنار رفتند و تصمیم گرفتند با پرچم کشوری دیگر در مسابقات جهانی حضور یابند. میترا حجازی‌پور در رقابت‌های شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان بدون حجاب بازی کرد و بعد از این اتفاق هم از تیم ملی اخراج شد.

شهره بیات داور بین‌المللی شطرنج که او هم در مسابقات قهرمانی جهان بدون حجاب ظاهر شده بود از طریق پدر ش اعلام کرد که دیگر برای ایران داوری نخواهد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مهرماه سال ۹۷ در این باره خطاب به ورزشکاران گفت که از مسابقه ندادن با حریفان اسراییلی نترسید و در صورت نارضایتی نهادهای بین‌المللی گفت: «به دَرَک که ناراضی می‌شوند، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا