آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

محکومیت تجاوز ارمنستان به تووز؛ محکومیت ۵ تن از فعالین آذربایجانی به حبس و شلاق

شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو شهر تبریز ۵ تن از فعالین آذربایجانی را که برای محکومیت تجاوز نظامی ارمنستان به منطقه تووز آذربایجان در مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز تجمع کرده بودند، حکم حبس و شلاق صادر کرد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، حکیمه احمدی، یاسمن ظفری، سعدالله ساسانی، رحیم ساسانی و مهدی پورعلی خرمالو از سوی شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو شهر تبریز به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق حضور در اغتشاشات مقابل کنسولگری کشور آذربایجان» هر یک به «یک سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق تعزیری در غیر ملاء عام» محکوم شدند.

بر اساس دادنامه‌ای که امروز سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه ۹۹ توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو شهر تبریز به این فعالین آذربایجانی ارسال شده، آمده است: «مستنداً به مواد ۴۶، ۴۹ و ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مجازات حبس و شلاق نامبردگان را به مدت چهار سال تعلیق» نموده و افزوده که چنانچه این فعالین تورک «از تاریخ صدور قرار تا پایان مدت تعلیق مرتکب یکی از جرایم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت شوند علاوه بر مجازات جرم اخیر مجازات معلقه نیز در باره ایشان اجرا می‌شود.»

لازم به ذکر می‌باشد که در دادنامه ابلاغ شده، رأی صادره در مورد حکیمه احمدی بدلیل عدم حضور این فعال مدنی غیابی صادر شده است.

پس از تجاوز نظامی ارمنستان به شهرستان توووز آذربایجان شمار زیادی از فعالین آذربایجانی در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۹۹ با حضور در مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز ضمن اعلام حمایت خود از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، ابراز همدردی به دولت و ملت این کشور تجاوز صورت گرفته از سوی ارمنستان را محکوم کردند.

در جریان این تجمع فعالین نامبرده شده از سوی نیروهای امنیتی ایران با ضرب و شتم شدید بازداشت شدند. این فعالین نهایتاً در تاریخ ۱۵ مرداد با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شدند.

حکیمه احمدی همچنین در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۷ توسط مامورین امنیتی در مرند بازداشت شده بود.

این فعال آذربایجانی طی دوران بازداشت مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفته بود که در اثر آن دنده‌ها و انگشتان خانم احمدی آسیب دیده و در تاریخ ۸ آبان‌ماه ۹۷ به بیمارستان منتقل و در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه مجددا به بازداشتگاه اداره اطلاعات مرند بازگردانده شده بود.

محمدرضا قربانی همسر خانم احمدی نیز در تاریخ ۸ آبان‌ماه همان سال با انتشار ویدئویی از ضرب و شتم همسرش توسط نیروهای امنیتی و انتقال وی به بیمارستان نامشخصی به دلیل شکستگی دنده‌ها و جراحات وارده به انگشتانش خبر داده و گفته بود مامورین طی تماس تلفنی از گفتن نام بیمارستان امتناع کرده و اجازه ملاقات نیز نداده‌اند و همچنین به وی گفته‌اند هزینه درمان همسرش را باید شخصا بپردازد.

«محمدرضا قربانی» نیز هنگام خروج از منزل شخصی خود در مرند توسط ماموران اداره اطلاعات بصورت وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. آقای قربانی طی ویدیویی که منتشر کرده بود از این حادثه خبر داد. یکی از ماموران موقع رفتن با کنایه به محمدرضا قربانی گفته بود: «حالا می‌توانی چهارشنبه به مراغه بروی.»

«محمدرضا قربانی» نیز حین خروج از منزل شخصی خود در مرند توسط ماموران اداره اطلاعات بصورت وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. آقای قربانی طی ویدیویی که منتشر کرده بود از این حادثه خبر داد. یکی از ماموران در حین رفتن با کنایه به محمدرضا قربانی گفته بود: «حالا می‌توانی چهارشنبه به مراغه بروی.»

خانم احمدی پس از ۱۸ ماه بازداشت موقت در اوایل فروردین ۹۹ آزاد شد ولی محمدرضا قربانی همسر وی نیز که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود کماکان در بازداشت موقت به سر می‌برد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا