ایرانخاورمیانهسیاست

مقامات امنیتی افغانستان: فرمانده طالبان سوار بر خودرو سپاه دستگیر شد

ریاست امنیت ملی ولایت هرات در افغانستان از بازداشت قاری شفیع، مسئول نظامی طالبان و ملا روات مسئول صحت این گروه در ولسوالی کرخ این ولایت خبر داد. 

به گزارش بخش دری خبرگزاری آلمان، امنیت ملی ولایت هرات روز جمعه، ۲ خرداد، با انتشار اعلامیه‌ای از بازداشت مولوی شفیع، مشهور به «حافظ عمری» مسئول نظامی طالبان و عضو شورای رهبری طالبان در هرات خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «مولوی شفیع  زمانی که از قرارگاه تپه سیاه از موتر سپاه پاسداران ایران  پایین (آمد) و می‌خواست به هدف تشدید بخشیدن حملات تروریستی بالای بند آب گردان پاشدان و ناامن ساختن شاهراه‌های هرات وارد ولسوالی شیندند شود، دستگیر شد»

این نخستین بار است که نهاد «امینت ملی افغانستان» در اطلاعیه‌اش از سپاه پاسداران ایران نام می‌برد  و غیرمستقیم  این نهاد نظامی ایران را به حمایت از طالبان متهم می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان به این خبر اعلام‌شده ازسوی ریاست امنیت ملی ولایت هرات، هنوز  واکنشی نشان نداده‌اند.

این اعلامیه همچنین می‌گوید قاری شفیع مسئول ناامنی شاهراه‌های هرات و عضو شورای رهبری گروه طالبان در این ولایت است که بیشتر حملات و عملیات طالبان در ولسوالی‌های شیندند، پشتون‌زرغون و کرخ، با سازماندهی و رهبری قاری شفیع انجام شده است.

ریاست امنیت ملی ولایت هرات همچنین از بازداشت ملا روات، یک فرمانده دیگر طالبان، خبر داده است. ملا روات مسئول صحت عامه طالبان در بخش‌هایی از ولایت هرات بوده و مسئولیت مداوا و انتقال زخمی‌های طالبان را به‌عهده داشته است.

ملا اختر محمد ، رهبر پیشین طالبان که خرداد ۱۳۹۵ در حمله پهپادهای آمریکایی در پاکستان کشته شد، بنا بر برخی اظهارنظرها و اسناد و مدارک به ایران رفت و آمد داشت. رهبران فعلی طالبان نیز در سال‌های اخیر برای مذاکره به ایران رفت و آمد داشته‌اند.

دو فرمانده ارشد طالبان در حالی بازداشت شده اند که بربنیاد توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان روند رهایی زندانیان طالب از زندان ها ادامه دارد و قرار است در نهایت ۵۰۰۰ زندانی طالب و ۱۰۰۰ زندانی منسوب به حکومت افغانستان از زندان رها شوند.

حکومت افغانستان تاکنون بیش از ۱۰۰۰ زندانی گروه طالبان را از زندان رها کرده است؛ در حالی که منابعی می گویند که در میان رها شدگان فرماندهان ارشد این گروه نیز شامل هستند، اما منابع رسمی حکومت در این باره چیزی نمی‌گویند.

پیوستن دوباره طالبان رها شده از زندان به صفوف جنگ یکی از نگرانی های جدی مردم أفغانستان به شمار می رود.  پس از افزایش خشونت ها و حملات طالبان در ماه های اخیر، نیروهای امنیتی افغان نیز از حالت دفاع به تهاجمی تغییر موضع داده‌اند.

سخنگوی والی هرات افزود که در دوازده ساعت گذشته در ولسوالی های ادرسکن و شیندند این ولایت در عملیات نیروهای امنیتی دست کم ۲۰ تن از طالبان کشته و زخمی شدند.

لازم به ذکر است که در نوامبر ۲۰۱۹، پس از ‌توقف  مذاکرات بین آمریکا و طالبان در قطر، محمدجواد ظريف، وزیر امور خارجه ایران میزبان هیاتی از طالبان به ریاست ملابرادر، معاون رهبر این گروه در کشور بود. همچنین پیش از آن نیز در سپتامبر ۲۰۱۹ هیاتی از طالبان به ریاست ملا عبدالسلام حنفی، معاون دفتر سیاسی این گروه، به تهران سفر کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا