آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

ممنوعیت نام‌های تورکی؛ مخالفت با صدور شناسنامه برای «اوغوز»

حسین امانی نادارلی، روز جمعه ۳۱ اردیبهشت با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از عدم صدور شناسنامه برای فرزندش «اوغوز» به دلیل انتخاب نام تورکی خبر داد.

به نوشته آقای امانی نادارلی، سازمان ثبت احوال ایران به بهانه نبود این نام در لیست اسامی مورد تاییدش، با صدور شناسنامه برای «اوغوز» مخالفت کرده است.

مخالفت با صدور شناسنامه برای نام‌های تورکی از سوی سازمان ثبت احوال ایران پدیده تازه‌ای نیست. پیش‌تر نیز گزارش‌های زیادی در این مورد که نشان دهنده نقض حقوق شهروندی و اعمال تبعیض بر علیه تورک‌ها در ایران است، در رسانه‌ها منتشر شده است.

در ایران، فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

همچنین بخوانید: «ایلقار»؛ چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکانشان از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی

همچنین بخوانید: «هونتای»؛ چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکان خود از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی

همچنین بخوانید: «آنار»، «سئوگی» و «آییل» سه کودک آذربایجانی محروم از شناسنامه

همچنین بخوانید: یاغیش و آتاکان؛ ادامه اطلاع رسانی والدین در مورد کودکان محروم از شناسنامه در آذربایجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا