جهانسیاست

وزیر خارجه آلمان: کرونا عواقب وخیمی برای حقوق بشر دارد

وزیر خارجه آلمان روز جمعه با اشاره به وضعیت اطلاع‌رسانی درباره کرونا در کشورهایی چون روسیه، ایران، چین، ترکیه و ونزوئلا، درباره تاثیر این بحران بر وضعیت حقوق بشر هشدار داد.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان که روز جمعه ۲۶ اردیبهشت، در پارلمان این کشور سخنرانی می‌کرد گفت بحران کرونا عواقب چندگانه وخیمی در پی دارد. او در این مورد به سرکوب و آزار فزاینده روزنامه‌نگاران در  کشورهایی چون روسیه، ونزوئلا، ایران، ترکیه و چین اشاره کرد.

آقای ماس اضافه کرد، حتی در همین قلب اروپا ما شاهد هستیم که از اقدامات اضطراری برای مقابله با بحران کرونا، در جهت «محدود کردن حقوق شهروندی و حکمرانی قانونمند» سوءاستفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دویچه‌وله، وزیر خارجه آلمان از آغاز نظارت سیستماتیک کمیسیون اتحادیه اروپا بر تدابیر اضطراری مرتبط با بحران کرونا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا استقبال کرد. این نظارت پیش از هر کشور دیگر شامل مجارستان می‌شود.

پارلمان مجارستان اختیارات گسترده و نامحدودی را به ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ناسیونالیست و راستگرای این کشور در ارتباط با پاندمی کرونا، زیر عنوان وضعیت اضطراری تفویض کرده است.

لایحه‌ای که در این ارتباط در پارلمان مجارستان تصویب شده به ویکتور اوربان اجازه می‌دهد که بدون نیاز به رای و مصوبه قانون‌گذاران، تا هر زمان که بخواهد قانون وضعیت اضطراری را تمدید کند.

هایکو ماس تاکید کرد که اقدامات انجام‌شده علیه پاندمی کرونا در همه کشورها به اشکال مختلف حقوق شهروندان را به‌طور موقت محدود می‌کند، در صورتی که این اقدامات باید اهداف مشروعی را دنبال کنند و نسبی و قبل از هر چیز موقتی باشند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز روز دوم اردیبهشت جاری در گزارشی درباره آزادی رسانه‌ها در جهان تاکید کرد که بحران شیوع کرونا موجب تهدید آزادی رسانه‌ها و گرفتاری بیشتر روزنامه‌نگاران شده است.

این سازمان در گزارش سالانه آزادی رسانه‌ها که بر اساس واکنش کشورها به بحران کرونا تنظیم شده بود، از حکومت ایران و چین به عنوان دو کشوری نام برده بود که در جریان شیوع کرونا، سانسور گسترده‌ای را در حوزه اطلاع‌رسانی اعمال کرده‌اند.

در این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار گرفت.

پیشتر نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به استفاده برخی از دولت‌ها از بحران کرونا به عنوان «بهانه‌ای در جهت اتخاذ روش‌های سرکوبگرانه» ابراز نگرانی کرده بود. او هشدار داده که بحران ناشی شیوع بیماری کووید۱۹ می‌تواند حقوق بشر را در معرض خطر قرار دهد.

گوترش هشدار داده بود: «با توجه به افزایش قومیت‌گرایی و ملی‌گرایی، پوپولیسم و اقتدارگرایی و سرکوب فزاینده مقررات حقوق بشر در برخی کشورها، بحران کرونا می‌تواند بهانه‌ای برای اتخاذ اقدامات سرکوبگرانه برای اهداف غیر مرتبط با این بیماری همه‌گیر باشد و این غیر قابل قبول است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین روز ۱۹ اردیبهشت در یک پیام ویدئویی به حملات و بهتان‌های گوناگون علیه پناه‌جویان، خبرنگاران، افشاگران، کادرهای درمانی و مدافعان حقوق بشر اشاره کرد و برای پایان دادن به آنها خواستار تلاش همه‌جانبه و همگانی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا