محیط زیست

گرمای بی‌سابقه هوا در روسیه خواب را از سر خرس‌ها ربوده است

گرمای بی سابقه هوا در روسیه که گفته می شود در ۷۱ سال اخیر بی سابقه بوده است خواب را از سر خرس های قطبی که در این فصل به خواب زمستانی باید بروند هم برده است.

از ابتدای پاییز تا امروز مردم مسکو یا موسکویچ ها بر خلاف سال های گذشته هیچ برفی در این شهر ندیده اند و خیلی ها نگرانند کریسمس امسال را در حالی جشن بگیرند که برفی در مسکو روی زمین نباشد.

 

به صورت معمول پاییز از اوایل شهریورماه در مسکو پایتخت روسیه آغاز می شود و در اواخر آبان ماه برف اکثر نقاط روسیه از جمله پایتخت این کشور را در آغوش می گیرد و تا اردیبهشت ماه بجز برف چیز دیگری دیده نمی شود اما امسال آب و هوا در مسکو به شکل دیگری است به شکلی که خود روس ها هم که همواره از حجم زیاد برف و مدت زمان طولانی زمستان در کشورشان همواره شکایت دارند، این بار نگران  شده اند و برخی دیگر نیز که پیشتر اعتقادی به تغییرات اقلیمی نداشته اند اکنون به حامیان سرسخت محیط زیست پیوسته اند چرا که معتقدند دنیا درحال دگرگون شدن است.

 

هوای مسکو که در این روزها حداقل باید بیش از ۱۳ درجه زیر صفر و حداکثر منفی ۳۰ درجه باشد در بیشتر ساعات روز به بیش از ۶ درجه بالای صفر می رسد که هیچ شباهتی به زمستان های سخت روسیه که ناپلئون و ارتش آلمان نازی را زمین گیر کرد، ندارد.

 

بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی مسکو، درجه حرارت هوا در مسکو امروز تا هشت درجه سانتیگراد بالای صفر افزایش یافته است.

این درجه حرارت برای این روزهای مسکو و بسیاری از مناطق اروپایی روسیه بی سابقه است و افراد میانسال نیز وقتی با آنها درباره آب و هوا گفت وگو می کنید می گویند که در عمر خود چنین پدیده ای را تجربه نکرده اند .

 

خرس های باغ وحش مسکو که معمولا در اواخر ماه نوامبر و اوایل ماه دسامبر (آذرماه ) به خواب زمستانی می روند هم با مشکل روبرو شده اند و مسئولان باغ وحش مسکو مدهی هستند که به دلیل گرم شدن هوا، این حیوانات نمی توانند بخوابند.

بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی باغ وحش مسکو، خرس های این باغ وحش از تابستان وزن خود را اضافه می کنند و به طوری که تا پیش از آغاز خواب زمستانی حدود  ۴۰ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند تا با آمادگی کامل به خواب زمستانی بروند اما گرمای هوا از یک طرف و نبودن برف از سوی دیگر مانع از خوابیدن خرس ها شده است.

گزارش های دیگری از مناطق دیگر روسیه نیز حکایت از گرمای غیر عادی در این روزها در کشور سردسیر  روسیه دارد بطوری که به عنوان مثال در باغ وحش شهر ولادیمیر در شرق استان مسکو نیز خرس های قطبی نتوانستند به خواب زمستانی بروند.

در سن پترزبورگ نیز گزارش شده است که پرندگان مهاجر که معمولا در این زمان از سال به جنوب سفر می کنند با توجه به گرمای نامتعارف هوا در شمال غرب روسیه از مهاجرت خودداری کرده اند.

 

سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که تا پایان سال هوای مسکو سرد نخواهد شد و تنها در اوایل سال آینده میلادی ممکن است زمستان معروف روسیه به پایتخت سری بزند.

 

برای مردمی که سال های گذشته در چنین ماه هایی همواره شاهد ۳۰ سانتیمتر برف به صورت مستمر بودند تا جایی که شهرداری نمی توانست خیابان های فرعی را هم از وجود برف تا ماه ها پاک کند، چنین پدیده ای نگران کننده شده است.

 

نکته جالب ماجرا اینکه برخی در مسکو معتقدند به دلیل ساخت و سازهای پی در پی شرکت های انبوه ساز در اطراف مسکو، آب و هوا در پایتخت روسیه دگرگون شده است اما گزارش ها از شهرهای اطراف و حتی شهر سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه که در فاصله ۷۵۰ کیلومتری شمال غرب مسکو قرار دارد نشان می دهد روس ها تا اینجا که نیمی از زمستان در روسیه که به کشوری دو فصل (تابستان و زمستان ) مشهور است، هنوز نمی توانند آدم برفی درست کنند.

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا