ایرانجهان

یک دیپلمات ایران در تورکیه دستگیر شد؛ راز ترور «مسعود مولوی» گشوده می‌شود

روزنامه صباح تورکیه گزارش می‌دهد، «محمدرضا ناصر زاده»، دیپلمات ایرانی در کنسولگری ایران در استانبول در رابطه با ترور مسعود مولوی دستگیر شده است.

مسعود مولوی وردنجانی روز ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۳ آبان ۱۳۹۸) در پی تیراندازی ۱۱ گلوله از سوی فردی در محله شیشلی شهر استانبول تورکیه به شدت زخمی شد و در بیمارستان جان باخت.

اکنون روزنامه صباح تورکیه گزارش می‌دهد، فردی به اسم «عبدالوهاپ کوچاک» که مسعود مولوی را به قتل رسانده بود، باغبان «ناجی شریف زیندشتی»، مافیای مواد مخدر بود. به گزارش صباح، طراح اصلی این ترور نیز شخصی به اسم «علی اسفنجانی» بوده است. در این بین، «محمدرضا ناصر زاده»، دیپلمات ایرانی که برای فرار «علی اسفنجانی»، با اسناد جعلی کمک کرده است، توسط پلیس تورکیه بازداشت شد.

همچنین بخوانید: دستور قتل مسعود مولوی در ترکیه توسط دو مامور اطلاعاتی ایران

روزنامه صباح می‌گوید، دست داشتن «محمدرضا ناصر زاده»، دیپلمات ایرانی در سرکنسول‌گری ایران در استانبول هنگامی مشخص شد که شخصی به اسم «سیاوش اباذری شلمزاری»، که «علی اسفنجانی» را قاچاقی به ایران فراری داده بود، نقشه فرار را با جزئیات به پلیس تورکیه توضیح داد.

همچنین بخوانید: آمریکا: دست داشتن دیپلماتهای ایران در ترور مسعود مولوی نگران کننده است

بر اساس اعترافات «سیاوش اباذری شلمزاری»، «محمدرضا ناصرزاده» که در بخش ثبت احوال سرکنسولگری ایران در استانبول کار می‌کرد، روز چهارشنبه ۲۲ بهمن دستگیر شد.

اتهام محمدرضا ناصرزاده، ۴۳ ساله، كمك به فرار «علی اسفنجانی» با تهیه سند جعلی سفر برای وی می‌باشد.

روزنامه صباح می‌گوید، برای محمدرضا ناصرزاده که روز پیش بازداشت شده است، ۵ ماه پیش دستور دستگیری صادر شده بود. دیپلمات بازداشت شده حدود ۳ ساعت در دادستانی تحت بازجویی قرار گرفته است. دیپلمات ایرانی گفته که در زمان ترور مسعود مولوی در تورکیه نبوده و او قبل از تاریخ ترور، مسئولیتش در کنسولگری ایران پایان یافته بوده است. وی همچنین مدعی شده که نه علی اسفنجانی را و نه اشخاص دیگر در این پرونده را می‌شناسد.

همچنین بخوانید: فرد مظنون به قتل «مسعود مولوی» شهروند ایرانی در استانبول دستگیر شد

این در حالیست که صباح می‌نویسد، سیاوش اباذری شلمزاری در اعترافاتش گفته که: “وقتی در فرودگاه تهران فرود آمدیم، حاجی آقا و محمد رضا ناصرزاده را دیدم. آنها آنجا منتظر ما بودند. آنها علی [اسفنجانی] را گرفتند و رفتند، من دیگر هرگز آن را ندیدم.”

روزنامه صباح همچنین می‌گوید اسفنجانی کسی بود که با مولوی وردنجانی دوست شده بود و علاوه بر اینکه اطلاعات راجع به او را به ماموران اطلاعاتی ایران منتقل می‌کرد، هنگامی که ترور شد نیز او را همراهی می‌کرد.

همچنین بخوانید: آمریکا: جمهوری اسلامی در ۴۰ کشور ۳۶۰ ترور انجام داده است

مسعود مولوی وردنجانی ادمین کانال تلگرامی «جعبه سیاه» بود که اخبار افشاگرانه‌ای از دست داشتن برخی از اهالی بیت علی خامنه‌ای، رهبر ایران و همچنین سپاه پاسداران در فسادهای دولتی، قضایی و سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کرد. از لحظه مرگ مولوی دیگر این کانال آپدیت نشد.

گفتنی است، یک روز پس از انتشار گزارش ربایش حبیب اسیود (چعب) توسط وزارت اطلاعات ایران در روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع امنیتی تورکیه، رسانه‌های تورکیه نیز روز دوشنبه ۲۴ آذر خبر از عملیات سازمان استخبارات ترکیه (میت) بر علیه عوامل وزارت اطلاعات ایران در استانبول دادند.

همچنین بخوانید: واشنگتن پست: ترکیه وزارت اطلاعات ایران را مسئول ربایش «حبیب چعب» در استانبول می‌داند

بر اساس این گزارش ۱۱ نفر در ارتباط با «ناصر شریفی زیندشتی» عامل وزارت اطلاعات ایران در تورکیه بازداشت شده‌اند.

همچنین بخوانید: عملیات میت بر علیه جاسوسان وزارت اطلاعات ایران در استانبول (ویدیو)

رسانه‌های تورکیه آن زمان نوشتند، حبیب اسیود (چعب)، یکی از رهبران حرکت «النضال» توسط همسر سابق «ناصر شریفی زیندشتی» و با وعده کمک ۱۰۰ هزار یورویی به تورکیه کشانده شده و از آنجا به ایران انتقال داده شده است.

همچنین بخوانید: جزییاتی تازه از عملیات سازمان امنیت ترکیه بر علیه جاسوسان وزارت اطلاعات ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا