ایرانجهانسیاست

۹۰ درصد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد

مجلس نمایندگان ایالات متحده از هر دو حزب عمده سیاسی با اکثریت قاطع از پایان تحریم تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی کرده و از وزیر خارجه آمریکا خواستار همکاری واشنگتن و متحدان آن در سازمان ملل متحد برای تمدید این تحریم‌ها شدند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت از قول منابع آگاه در کنگره نوشت، در اقدامی کم‌سابقه حدود ۹۰ درصد از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مایک پومپئو از پایان قریب‌الوقوع تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری واشنگتن و متحدان آن در سازمان ملل برای تمدید این تحریم‌ها شدند.

در این نامه کم‌سابقه و فراحزبی که به امضای ۳۸۲ نماینده از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمده نمایندگان کنگره با اشاره به این که دوره تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ماه اکتبر به اتمام خواهد رسید، ابراز نگرانی کرده‌اند که پایان ممنوعیت فروش سلاح به ایران باعث می‌شود که کشورهای بیشتری وارد تجارت اسلحه با جمهوری اسلامی شوند.

به گزارش رویترز در بین امضاکنندگان این نامه الیوت انگل رئیس کمیته امور خارجی مجلس از حزب دموکرات و مایک مک‌کال عضو ارشد جمهوریخواه این کمیته به چشم می خورد.

همچنین گفته شده که تهیه‌کنندگان نامه همچنان در حال جمع کردن امضاهای بیشتری هستند و نامه هنوز به وزارت خارجه ایالات متحده ارسال نشده است.

گفتنی‌است که تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ برای مدت پنج سال پیش بینی شده بود.

این تحریم قرار است ۱۸ اکتبر سال جاری (۲۷ مهر ماه) به اتمام برسد ولی آمریکا با تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید خواستار تصویب آن از سوی شورای امنیت است که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود.

همچنین، امضا کنندگان این نامه از دولت ترامپ خواسته‌اند تا زمینه تمدید محدودیت‌های تعیین شده برای سفر ایرانیانی که در ارتباط با «برنامه تسلیحاتی» این کشور هستند را فراهم کند.

علاوه بر این آنها خواستار «پاسخگو کردن بیش از پیش» ایران در خصوص «تخطی‌هایش از تحریم فعلی» شده‌اند.

در همین راستا، برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به همراهی اعضای شورای امنیت در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ابراز امیدواری کرده است.

اما ناظران و کارشناسان سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند روسیه و چین که هر دو دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، به احتمال بسیار زیاد مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل خواهند شد.

در حالی که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای اخیر چندین بار تأکید کرد که «دور نگه داشتن تسلیحات نظامی از دسترس آیت‌الله به نفع همه است» و «تمدید این تحریم به سود همه دنیاست.»

مایک پومپئو  شامگاه چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «ما اصلا قصدی به پیوستن دوباره به برجام را نداریم. آن [توافق] یک فاجعه بود. هدف ما این نیست و این چیزی نیست که دنبال آن باشیم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا