ایرانخاورمیانه

اعزام جنگجویان حشدالشعبی به ایران با عنوان «دانشجو»

حشدالشعبی از توافق با دانشگاه تهران برای اعزام نیروهایش به عنوان «دانشجو» خبر داد.

یک مقام حشدالشعبی، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق، از توافق با دانشگاه تهران برای اعزام نیروهای این گروه به این دانشگاه تحت عنوان «دانشجو» و «برای تحصیل» خبر داد.

حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت حشدالشعبی، در سفری که به تهران داشت، از «توافق و همکاری با دانشگاه تهران» خبر داد.

او که در یک نشست با حضور رئیس دانشگاه تهران شرکت کرده بود، گفت که «کشورهای دوست عراق به منظور عرضه خدمات آموزشی خود به حشدالشعبی» پیشنهادهایی کرده‌اند و این گروه «در پی برقراری همکاری با دانشگاه‌های ایرانی در رأس آن‌ها، دانشگاه تهران است».

موسوی بخاتی گفت که تلاش برای توافق حشدالشعبی با دانشگاه تهران با وساطت «وزیر آموزش عالی عراق که از مجاهدان هستند و همچنین معاون آموزشی این وزارتخانه که مشاور ارشد حشدالشعبی» است، صورت گرفته است.

او همچنین فاش کرد که پیشتر نیز نیروهای حشدالشعبی به عنوان «دانشجو» به دانشگاه‌های ایران اعزام شده بودند.

این مقام حشدالشعبی گفت که پیشتر «با نظارت» ابومهدی المهندس، از رهبران حشدالشعبی که همراه با قاسم سلیمانی در حمله پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد، «۹۵ نفر از دانشجویان ما برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران اعزام شدند».

همچنین در این نشست، مصطفی رستمی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها از حضور نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه‌های ایران استقبال کرد.

او گفت: «ما ضمن استقبال از مراودات علمی و فرهنگی با کشور دوست و برادر عراق و برادران مجاهدمان در حشدالشعبی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و همیاری اعلام می‌داریم

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز گفت: «هدف‌گذاری اصلی خود را بر روی دوستان‌مان در حشدالشعبی قرار دادیم. همان طور که بسترسازی برای پذیرش دانشجویان کشورهای محور مقاومت را با همین دیدگاه با جدیت دنبال می‌کنیم

جمهوری اسلامی از کشورها و گروه‌های شبه‌نظامی همسو با خود در منطقه همچون دولت بشار اسد و گروه حزب‌الله لبنان، به عنوان «محور مقاومت» نام می‌برد.

ورود نیروهای حشدالشعبی به دانشگاه‌های ایران به ویژه دانشگاه‌های تهران در حالی است که سرکوب دانشجویان در ماه‌های اخیر شدت گرفته و بسیاری از دانشجویان به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری با جریمه‌های انظباطی سنگین مواجه شده‌اند.

همچنین در حالی که پیشتر گزارش‌های مختلفی از افزایش نیروهای امنیتی و حراست در دانشگاه‌های تهران منتشر شده، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به توافق دانشگاه تهران و حشدالشعبی، این توافق را در جهت سرکوب‌های بیشتر دانسته‌اند.

این نوع واکنش‌ها در حالی است که پیشتر جمهوری اسلامی از نیروهای حشد الشعبی عراق، برای سرکوب اعتراضات خوزستان استفاده کرده است.

فرصت‌های تحصیلی در شرایطی به نیروهای حشدالشعبی عراق واگذار می‌شود که داوطلبان ایران برای ورود به دانشگاه‌های ایران با سختی‌های بسیاری مواجه‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا