ایرانجهان

عفو بین‌الملل: یک دانشجو در ایران در معرض شکنجه قرار دارد

سازمان عفو بین‌الملل در فراخوانی با ابراز نگرانی در مورد شکنجه علی یونسی، خواستار آزادی او و همه زندانیانی شد که به نحو غیرقانونی و خودسرانه بازداشت شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در فراخوانی که امروز پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت، با عنوان «یک دانشجو در معرض خطر شکنجه قرار دارد»، منتشر کرده است، نسبت به وضعیت علی یونسی، دانشجوی دانشگاه شریف، ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده‌ است.

این سازمان حقوق بشری همچنین خواستار آزادی  همه زندانیانی شده است که به نحو غیرقانونی و خودسرانه در ایران به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، علی یونسی،  دانشجوی ۲۰ ساله که از ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ در بازداشت خودسرانه به سر می‌برد، به منظور «اعتراف» به جرم‌هایی که مرتکب نشده در معرض شکنجه قرار دارد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که  علی یونسی، بدون حکم قانونی بازداشت شده و مقام‌ها و مسئولان امنیتی دلایل روشنی برای دستگیری او ارائه نکرده‌اند.

علی یونسی به همراه یک دانشجوی دیگر که همزمان دستگیر شده‌اند، با اتهاماتی از قبیل داشتن ارتباط با گروه‌های «ضدانقلاب»، سازمان مجاهدین خلق و در اختیار داشتن «مواد منفجره» در منازل‌شان روبرو هستند.

به گفته عفو بین‌الملل اما مسئولان برای اتهاماتی که وارد ساخته‌اند، هیچ‌گونه مدرکی را ارائه نکرده‌ و اکنون با توسل به شکنجه و فشارهای دیگر سعی می‌کنند تا این «مدارک» را به دست آورند.

عفو بین‌الملل در این گزارش همچنین می‌گوید شامگاه ۲۲ فروردین ۱۲ مأمور امنیتی لباس شخصی علی یونسی را که به دانشگاه رفته بود بازداشت کرده و، دست‌بسته در وضعیتی به خانه‌اش در تهران بردند که پیشانی او شکاف برداشته و خون روی تمام صورت او را پوشانده بود و در سایر نقاط بدن هم جراحت‌های خونین داشت.

این گزارش می‌افزاید که مأموران امنیتی منزل مسکونی علی یونسی را مورد تفتیش قرار داده، پدر و مادر او را برای بازجویی به مکان نامعلومی منتقل کرده و پس از چند ساعت آزاد کردند. علی‌رغم درخواست خانواده علی یونسی مأموران امنیتی خود را معرفی نکرده و حکم دستگیری یا حکم تفتیش ارائه نکرده بودند.

عفو بین‌الملل معتقد است که باید مرجعی مستقل درباره احتمال شکنجه علی یونسی در روز بازداشتش تحقیق به عمل آورد و مسئولان این اقدام در دادگاهی مطابق موازین بین‌المللی مورد محاکمه عادلانه قرار گیرند.

از زمان دستگیری علی یونسی، فقط دو بار به او اجازه تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش داده شده و امکان انتخاب وکیل از او سلب شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت، در نشست خبری خود بدون نام بردن، دو تن از دانشجویان بازداشت‌شده را به ارتباط با گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی متهم کرد.

آقای اسماعیلی همچنین گفت این دانشجویان با گروه‌های «ضد انقلاب» و به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشته‌ و «تحت تعلیمات» مجاهدین خلق «به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ای در کشور بودند» و «از منزل آنها اقلام انفجاری کشف شد»

پس از آن آیدا یونسی، خواهر علی یونسی، در ویدئویی که همان روز در حساب توییتری‌اش منتشر کرد، سخنان سخنگوی قوه قضائیه درباره برادرش را «مسخره» و «داستان‌سازی» خواند و تاکید کرد قوه قضائیه ایران سابقه «شکنجه روحی و جسمی و اعتراف‌گیری اجباری و فشار به خانواده‌ها» دارد.

رضا یونسی درباره کارنامه علمی برادرش نوشته که او در مقطع دبیرستان، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، مدال نقره و طلای المپیاد نجوم کشور را به دست آورد. علاوه بر این، یونسی در سال‌ چهارم دبیرستان همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم سال ۲۰۱۸ چین را به دست آورده است.

بر پایه جزییاتی که برادر این دانشجوی بازداشتی مورد اشاره قرار داده حضور ماموران امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران برای بازداشت با خودداری از ارائه هرگونه حکم قضایی بوده است.

رضا یونسی، همچنین با انتشار رشته توئیت هایی درباره چگونگی بازداشت برادرش اعلام کرد که او «به وکیل دسترسی ندارد و نتوانسته در این مدت با پدر و مادرش صحبت کند.»

همزمان، شورا صنفی دانشجویان ایران اعلام کرده که برای امیرمحمد شریفی و سید مصطفی هاشمی‌زاده ، دو دانشجوی دانشگاه تهران نیز احکام سنگینی صادر شده است.

بر این اساس، مصطفی هاشمی‌زاده دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، سه ماه کار رایگان فرهنگی و دو سال منع ورود به خوابگاه محکوم شده است. دادگاه انقلاب همچنین امیرمحمد شریفی، دانشجوی رشته مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه تهران را نیز به سه ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا