ایران

اتهامات تحلیلگرِ آمریکایی اعلام شد؛ واسطه‌گری فروش نفت ایران

دادستان‌های فدرال ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۹ تیر، اتهامات وارده به یک تحلیلگر آمریکایی-اسرائیلی به نام گال لوفت را اعلام کردند که شامل «لابی‌گری مخفی برای چین، دلالی در فروش تسلیحات خطرناک به چینی‌ها و واسطه‌گری برای فروش نفت ایران» است.

مقام‌های قضایی آمریکا، گال لوفت را متهم کردند که یکی از مقام‌های پیشین دولت آمریکا را که به عنوان مشاور دونالد ترامپ کار می‌کرد، استخدام کرده و با اعطای پول به او، وی را به سمت حمایت از سیاست‌های مطلوب چین سوق داده است.

دادستان‌ها همچنین گفتند که گال لوفت ملاقات‌هایی را بین مقام‌های ایرانیو یک شرکت انرژی چینی ترتیب داده است تا در مورد معاملات مربوط به برنامه نفتی تحریم‌شده ایران صحبت کنند.

بر اساس کیفرخواست، گال لوفت همچنین متهم است که به صورت غیرقانونی برای شرکت‌های چینی واسطه‌گری کرده تا پرتابگرهای ضد تانک، نارنجک‌انداز و گلوله‌های خمپاره به لیبی بفروشند.

گال لوفت، شهروند دوتابعیتی آمریکایی-اسرائیلی است که به عنوان مدیر یک اندیشکده «انرژی و امنیت» مستقر در واشینگتن دی‌سی فعالیت می‌کند. او در ماه فوریه در قبرس از سوی مأموران آمریکایی بازداشت شد، اما پس از آزادی با قرار وثیقه، در جریان انتظار برای روند استرداد، متواری شده و همچنان آزاد است.

وزارت دادگستری ایالات متحده اکنون با همکاری اف‌بی‌آی و آژانس‌های امنیتی دیگر سعی در یافتن محل اختفای او دارد.

بر اساس کیفرخواست دادستان‌های فدرال، گال لوفت به اتهام جرایم متعددی شامل «توطئه برای پیشبرد منافع چین در ایالات متحده، اقدام به عنوان یک مأمور خارجی ثبت‌نشده، نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، قاچاق اسلحه و دروغ گفتن مکرر به مجریان قانون» با مجازات بیش از ۱۰۰ سال زندان روبه‌رو است.

گال لوفت پیش از این اتهاماتی در مورد فساد علیه خانواده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مطرح کرده و سیاستمداران جمهوری‌خواه اتهامات علیه لوفت را تلاشی برای «ارعاب یکی از شاهدان اصلی این پرونده» می‌دانند.

گال لوفت همچنین پیشتر توسط جیمز کومر، از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه و رئیس کمیسیون نظارت بر مجلس نمایندگان آمریکا، به عنوان افشاگر اتهاماتی کلیدی علیه هانتر بایدن، فرزند رئیس‌جمهور آمریکا معرفی شده بود.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا