ایرانخاورمیانه

دادخواست قربانیان حمله حماس به اسرائیل؛ حکومت ایران را مقصر می‌دانیم

گروهی از شهروندان آمریکا روز چهارشنبه با ثبت دادخواستی در دادگاه فدرال شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را به طراحی و تامین ‌مالی کشتار هفتم اکتبر حماس در اسرائیل، که منجر به کشته‌شدن صدها تن و مجروح شدن هزاران تن دیگر شد، متهم کردند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، ۶۷ شاکی پرونده، حکومت ایران را مسئول مستقیم قتل عام هفتم اکتبر می‌دانند و ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی از حماس برای خرابکاری در تلاش‌های دیپلماتیک برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی استفاده کرده است.

شاکیان، ایران را به دلیل پشتیبانی از حماس و جهاد اسلامی و دست داشتن در رنجی که بر قربانیان گذشته پاسخگو می‌دانند و به‌دنبال دریافت غرامت از طریق صندوق ضدتروریسم دولت ایالات متحده هستند؛ هر چند میزان غرامت درخواستی مشخص نیست.

جنگ در غزه پس از حمله شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل در نیمه مهرماه آغاز شد.

مردان مسلح فلسطینی در آن حمله دست‌کم ۱۲۰۰ تن را که بیشتر غیرنظامی بودند کشتند و بیش از ۲۴۰ تن را گروگان گرفتند. حدود یکصد تن از گروگان‌ها در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس آزاد شدند. در حال حاضر، بیش از ۱۳۰ گروگان هنوز در غزه هستند.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها، حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا