اجتماعیایرانسیاست

اصلاحیه؛فارس از اعاده دادرسی احکام اعدام سه تن از معترضان آبان خبر داد، قوه قضاییه تکذیب کرد

در پی اعتراضات مدنی صورت گرفته از سوی شهروندان ایران که طوفان هشتگی «اعدام نکنید» یکی از این موارد بود، رییس قوه قضاییه دستور اعاده دادرسی داد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران دقایقی پیش گزارش داد که ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی با استناد به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری برای سه محکوم به اعدام اعتراضات سراسری آبان ماه اعاده دادرسی صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، برای این این سه بازداشت شده محکوم به اعدام اعاده دادرسی صورت خواهد گرفت و عملا اجرای حکم اعدام برای آنها متوقف شده است.

در صورتی‌که رییس قوه قضاییه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضایی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان‌عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رییس قوه قضاییه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید. شعب خاص مذکور مبنیّاً بر خلاف شرع بیّن اعلام شده، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به‌عمل می‌آورند و رأی مقتضی صادر می‌نمایند.

در پی تأیید احکام اعدام سه نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان۹۸، میلیون‌ها نفر از کاربران توییتر در ایران با هشتگ «اعدام نکنید» به این احکام اعتراض کردند.

پیرو انتشار خبری با عنوان «توقف اجرای حکم اعدام و اعاده دادرسی سه تن از بازداشتی‌های اعتراضات آبان»، خبرگزاری میزان و مرکز رسانه قوه قضائیه با تکذیب خبر توضیح داد که اعاده دادرسی منوط به درخواست وکیل است.

اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضائیه بدین شرح است:

«در پی انتشار خبری در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر صدور دستور اعاده دادرسی سه متهم اعدامی حوادث آبان ماه، مرکز رسانه قوه قضائیه ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد همچنانکه روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد «ممکن است در فرایند قانونی اجرای احکام، دادرسی‌های فوق‌العاده مانند اعمال ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توأم با تغییر کند». بنابراین در این پرونده نیز در صورت وصول درخواست، قوه قضائیه طبق روال قانونی به آن رسیدگی خواهد کرد اما تا کنون درخواستی از جانب وکلای متهمین واصل نشده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا