تحلیل و گزارشجهانسلامتی و زندگی

اندمی، پاندمی و اپیدمی چیست؟ سازمان جهانی بهداشت اعلام كرد كه کووید-۱۹ می تواند «اندمی» باشد

سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده است كه نوع جدیدی از كرونا ویروس (بیماری کووید-۱۹) ممكن است «اندمی» (بومی) باشد. سازمان جهانی بهداشت پیش تر از اصطلاح «اپیدمی» و سپس «پاندمی» برای بیماری واگیردار کووید-۱۹ استفاده کرده بود.

 تعداد افرادی که در سراسر جهان به كرونا ویروس مبتلا شده اند از ۴ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۱۲۴ نفر گذشت، تعداد افرادی که جان خود را از دست داده اند به ۳۰۵ هزار و ۷۹۰ نفر رسیده است. ۱ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۴۳۴ مبتلا نیز بهبود یافته اند.

تفاوت بین بیماری «اندمی»، «اپیدمی» و «پاندمی» چیست؟

«اپیدمی» یک مفهوم بسیار کلی است که برای توصیف هر مسئله ای که خارج از کنترل باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

 در حوزه سلامتی وقتی مشاهده می شود که یک بیماری در یک منطقه، جامعه یا گروهی از مردم گسترش پیدا می کند، پذیرفته می شود که این بیماری همه گیر یک «اپیدمی» است.

اما «پاندمی» به معنی یک همه گیری جغرافیایی فراتر از مناطق و گروه ها است. این مفهوم برای بیماری هایی که یک کشور یا کل جهان را تحت تأثیر قرار می دهد استفاده می شود.

اما «اندمی» به عنوان یک همه گیری ای تعریف می شود که در یک منطقه خاص یا در میان یک جمعیت خاص با سرعت قابل پیش بینی ای اتفاق می افتد.

سازمان جهانی بهداشت آنفولانزای خوکی (اچ یک ان یک) را در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک بیماری «پاندمی» اعلام کرد و سپس با انتقاد هایی مواجه شده که چرا شرکت های دارویی را برای ساخت واکسن عاجل تحت فشار قرار داده با اینکه آنفولانزای خوکی آنقدر که تصور می شد قوی و کشنده نبوده است.

سازمان جهانی بهداشت دیگر از سیستم قدیمی۶ سطحی استفاده نمی کند. در سیستم قدیمی، سطح ۱، به وضعیتی گفته می شد که «هیچ گزارشی از انتقال ویروس از حیوان به انسان» وجود نداشته باشد؛ سطح ۶ نیز به معنی «پاندمی» بود. با این حال، این سیستم پس از مشکلات و انتقاداتی که به دلیل استفاده از این اصطلاح رخ داد، کنار گذاشته شد.

براساس توضیحات طارق جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، دیگر مقوله رسمی به نام «پاندمی» وجود ندارد و فرض بر این است که از لحظه ای که بیماری به راحتی از شخص به شخص دیگر انتقال می یابد، یک بیماری «پاندمی» است.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این رسماً از اصطلاح «پاندمی» به این معنا استفاده نکرده است، زیرا نوع جدید کرونا ویروس کل یک کشور یا جهان را احاطه نکرده بود. این امر باعث سردرگمی بین وضعیت «اپیدمی» و «پاندمی» شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا