ایرانجهان

سرویس‌های اطلاعاتی آلمان: ایران همچنان به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی است

 گزارشی از سوی سرویس های اطلاعاتی آلمان منتشر شده که می‌گوید، جمهوری اسلامی ایران همچنان در تولید مرگبارترین سلاح های کشتار جمعی اصرار می‌ورزد.

سرویس های اطلاعاتی آلمان روز دوشنبه ۲۶ خرداد یک گزارش ١٨١ صفحه‌ای منتشر کردند که در فصل مربوط به تکثیر سلاح های کشتار جمعی به همراه جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، کره شمالی و سوریه نیز به عنوان دیگر دولت‌هایی شناسانده شدند که به دنبال تولید چنین سلاح هایی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این گزارش، ایران و دیگر کشورهای نام برده شده «به دنبال تکمیل زرادخانه‌های موجود، افزایش بُرد، عملکرد و کارآیی سلاح های خود و علاوه بر این توسعۀ سامانه های جدید نظامی هستند.»

گزارش سرویس های اطلاعاتی آلمان همچنین تأکید می‌کند که این دولت‌ها «در تلاش هستند تا فرآورده ها و اطلاعات ضروری برای تولید این سلاح ها را به طور غیرقانونی در آلمان به دست آورند.»

سرویس‌های اطلاعاتی آلمان تصریح کرده‌اند که نیت این کشورها از «تکثیر سلاح های کشتار جمعی» در واقع تولید «سلاح های اتمی، میکروبی و شیمیایی، مواد و دانش لازم برای تولید این سلاح ها و همچنین تجهیزات لازم برای حمل یا پرتاب آنها است.»

بنا بر این گزارش، کره شمالی و پاکستان هم اکنون صاحب این نوع سلاح‌ها هستنند.

این گزارش می‌افزای، با اینکه جمهوری اسلامی ایران در پی امضای توافقنامۀ برجام پذیرفت که در ازای تعدیل تحریم‌های بین المللی برنامۀ اتمی خود را متوقف کند. اما، با خروج رئیس جمهوری آمریکا از این توافق در ماه مه ٢٠١٨ ایران نیز متقابلاً اعلام کرد که برخی از بندهای این توافق به ویژه در زمینۀ غنی سازی اورانیوم را به اجرا نمی گذارد.

بنا به تأکید سرویس های اطلاعاتی آلمان،  ایالت «باد-ورتنبرگ» که منطقۀ صنعتی پیشرفته و دارای شرکت‌های مهم مهندسی و فناوری‌های پیشرفته در جنوب آلمان است، آماج فعالیت‌ها و تهدیدهای امنیتی شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

این گزارش تصریح کرده که در سال ٢٠١٩ جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا تجهیزات لازم برای تولید و تکثیر سلاح های کشتار جمعی را در این نقطه از آلمان به طور غیرقانونی تهیه کند.

به همین خاطر سرویس های اطلاعاتی آلمان به شرکت های آلمانی توصیه کرده اند که پیش از تحویل هرگونه کالا به جمهوری اسلامی ایران دربارۀ قانونی یا غیرقانونی بودن اقدام خود کسب اطلاع کنند.

سرویس های اطلاعاتی آلمان در پایان تأکید کرده اند که هدف آنها جلوگیری از تلاش دولت‌های خطرناک برای توسعه و ساختن سلاح های کشتار جمعی و تجهیزات حامل آنها است.

همین منابع گفته اند که راهبرد دولت ایران در دور زدن تحریم ها، تأسیس شرکت های ساختگی در اروپا و خریداری فرآورده‌های مورد نیاز خود در آلمان و اروپا در پوشش این شرکت‌ها است.

گزارش می‌افزاید، دولت ایران به یاری این شرکت‌ها، کالاهایی را که مصرف دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند را خریداری و به ایران منتقل می کنند.

مقامات امنیتی آلمان همچنین نسبت به نفوذ سرویس های اطلاعاتی ایران در مراکز تحقیقاتی و تولید موادی که در توسعۀ سلاح های کشتار جمعی به کار گرفته می شوند هشدار داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا