آذربایجاناجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

فوری: انتقال عباس لسانی و یوسف‌کاری به بهداری زندان اردبیل

یوسف کاری، فعال مدنی آذربایجانی محبوس در زندان اردبیل با تشدید علائم مشکوک به کرونا شب گذشته از انتقال خود و عباس لسانی به بهداری زندان خبر داده است.

طی تماس تلفنی که یوسف کاری، فعال مدنی آذربایجانی محبوس در بند هفت زندان مرکزی اردبیل روز سه‌شنبه ۱۱ آذر۹۹ با خانواده خود داشته، با تشدید علائم مشکوک به کرونا شب گذشته از انتقال خود و عباس لسانی به بهداری زندان خبر داده است.

این فعال سیاسی آذربایجانی همچنین اظهار داشته که بدلیل بستری شدن تعداد زیادی از زندانیان زندان مرکزی اردبیل با علایم مشکوک به کرونا و نبود فضا برای بستری آنها، مجددا به بند خود بازگردانده شده‌اند.

به گفته آقای کاری شب گذشته بدلیل طب شدید دمای بدن وی به ۳۹ درجه سانتیگراد رسیده و آقای لسانی نیز کماکان از سرفه های خشک، سردرد، دردهای عضلانی و تنگی خفیف نفس رنج می برد.

آقای کاری همچنین افزوده است، مسئولین زندان اردبیل روز گذشته در حالی به وکیل بند هفت، بدلیل داشتن علائم کرونا، ۱۴ روز مرخصی درمانی داده اند، که دادن مرخصی به وی و عباس لسانی بمنظور اقدامات فوری درمانی را منوط به تصمیم‌گیری و صدور دستور از دادستان این شهر عنوان کرده‌اند.

طی این تماس تلفنی، آقای کاری با وخیم خواندن اوضاع جسمانی خود و عباس لسانی از بروز علائم تب، سرفه، سردرد و تنگی نفس در بندشان که شامل هشت زندانی بوده خبر داده و با استناد به اظهارات پزشک و مسئولین زندان، این علائم را مشکوک به کرونا خوانده بود.

با اینحال و با شیوع و افزایش علائم کرونا در زندان اردبیل هنوز تصمیمی مبنی بر گرفتن تست و تعیین نوع و حجم درگیری با این ویروس مرگبار از زندانیان بعمل نیامده است.

از زمان شیوع کووید ۱۹ در ایران قوه قضائیه این کشور جهت جلوگیری از همه گیری آن در زندانها طی بخشنامه‌هایی شرایط اعطای مرخصی به زندانیان را ابلاغ کرده است.  ولی، مسئولین زندانها و نهادهای قضایی در اجرای این بخشنامه‌ها با اعمال سلیقه‌های شخصی، سلامت جسمانی برخی زندانیان را با چالشهای جدی روبرو ساخته‌اند.

عباس لسانی یکی از زندانیانی است که علی رغم داشتن شرایط اعطای مرخصی با نفوذ نهادهای امنیتی در سیستم قضایی از حقوق مسلم خود محروم و در دوره سخت پاندمی حتی از دسترسی به مکالمه تلفنی نیز منع گردیده است.

سازمان عفو بین الملل تصمیم گیریها علیه عباس‌لسانی در ایران را سیاسی خوانده و خواستار پایان بخشی به برخوردهای قضایی-امنیتی علیه این مدافع حقوق تورکهای آذربایجان در ایران شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا