ایرانسلامتی و زندگی

آخرین آمار مبتلایان و جان باخته‌گان کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۱۸۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۱۳۳ هزار و ۵۲۱ نفر تا ظهر امروز شنبه ۳ خرداد خبر داد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۵۹ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۷ هزار و ۳۵۹ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۷۸۱ هزار و ۲۸۶  آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است. تا دیروز این میزان به ۷۶۳ هزار و ۹۱۳ مورد آزمایش می رسید.

به گفته آقای جهانپور، از تعداد کل مبتلایان، ۲هزار و ۶۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۰۴ هزار و ۷۲ نفر هم بهبود یافته اند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد وضعیت استان احواز، همچنان قرمز است. طبق گفته آقای جهانپور، احواز حدود ۲۵ درصد (یک چهارم) موارد تشخیص‌های جدید این بیماری را به خود اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر حسن روحانی روز شنبه، سوم خرداد خبر داد که ده استان ایران در مرحله مهار کرونا قرار دارند و همه کارمندان از دهم خرداد در ادارات حضور می‌یابند. کاهش محدودیت‌ها در حالی انجام می‌شود که تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ رو به افزایش است.

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز روز جمعه ۲ خرداد اعلام کرد «در حال حاضر، تعداد ۷هزار و ۹۲۴ نفر در استان آذربایجان‌شرقی به بیماری کووید -۱۹ مبتلا هستند.»

آقای صومی افزود: «اطلاعات فعلی نشان‌دهنده این است که هر هفته نسبت به هفته قبلی ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا در حال افزایش است.»

این در حالیست که آمار ابتلای کودکان به ویروس کرونا در جهرم نیز افزایش یافته و استان لرستان و استانهای گرمسیر کشور همچون احواز و سیستان و بلوچستان، در وضعیت بحرانی کرونا به سر می برند. استان تهران نیز در زمرۀ استان‌هایی است که همچنان در خط قرمز ابتلا به کرونا قرار دارد و وضعیت بیماری در آن هنوز به ثبات نرسیده‌است.

آقای جهانپور دو روز پیش همچنین گفت ممکن است در مناطق سفید که نماز جمعه برگزار می‌شود و  مردم در این مناطق که برای نماز جمعه شرکت می‌کنند، در مراسم بزرگداشت این روز نیز حضور داشته باشند. همچنین براساس آخرین تصمیمات طرح کاروان خودرویی نیز منتفی شده است.

در حالیکه مقامات دولت ایران در روزهای اخیر از سربلندی جمهوری اسلامی در دوران کرونا سخنن می‌گویند، وضعیت استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کرمان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی همچنان بحرانی گزارش شده است. براساس گفته‌های مسئولان بهداشتی ایران، شمار مبتلایان جدید بیماری کوویدـ۱۹ در این استان‌ها به شدت افزایش یافته است و در روزهای آینده باید منتظر موج دوم شیوع ویروس کرونا بود.

مقامات ایران می‌گویند، گزارش‌ها در ستاد ملی نشان می‌داد که از مرحله مدیریت و کنترل بیماری عبور کردیم و کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه های همراه وارد فاز مهار بیماری شده اند.

معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز هفته پیش نسبت به روند افزایشی کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت هشدار داده و شناور شدن ساعت کاری ادارات را خواستار شده بود.

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت اخیرا گفته بود: «باید خودمان را برای موج های سهمگین بعدی کرونا آماده کنیم زیرا هنوز ویروس کرونا را نمی شناسیم. من به رئیس جمهوری نیز گفتم ما با کرونا شطرنج بازی می کنیم و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز نمی تواند آینده کرونا را پیش بینی کند.»

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در گزارشی نوشت که ایران تا کنترل موج اپیدمی کرونا فاصله دارد و اقدامات دولت و مدیریت بحران در آغاز شیوع اپیدمی کرونا را «ضعیف» توصیف کرد.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس ایران روز ۲۶ فروردین گزارشی منتشر کرد که می گفت، تعداد افراد جان‌باخته بر اساس ابتلا به کرونا هشت هزار و ۶۰۹ نفر و تعداد مبتلایان بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در این گزارش که بر اساس تخمین‌ها اعلام کرده بود گفت که آمار واقعی تعداد جان‌باخته‌گان ویروس کرونا حدود دو برابر وتعداد مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

از سوی دیگر سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس ایران سپس به انتشار گزارش این مرکز در آنچه که «رسانه های بیگانه» خوانده، واکنش نشان داده و گفته  که  آمار تخمینی را تحریف کرده‌اند.

این مرکز همچنین در مورد شمار واقعی مبتلایان به کرونا در ایران گفت مرجع اعلام آمار ستاد ملی مقابله با کروناست.

معاون وزیر بهداشت نیز در روزهای اخیر احتمال ابتلای ۸۰۰ هزار نفر را قطعا تایید کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا