ایرانجهان

آمریکا بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل بر علیه ایران از طریق مکانیسم ماشه را رسما اعلام کرد

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به پایان روند ۳۰ روزه‌ای که با فعال کردن مکانیسم ماشه آغاز شده بود اعلام کرد تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل که با توافق برجام حاصل شده بود، از ساعت هشت شب ۲۹ شهریور به وقت شرق آمریکا اجرایی شدند.

ایالات متحده پیش‌تر در تاریخ‌۳۰ مرداد ۹۹ طرح بازگشت تحریم‌های سازمان ملل بر علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرد، ولی ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی این شورا، با این اقدام ایالات متحده مخالفت خود را اعلام کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود هشدار داده «اگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد نتوانند به تعهدات خود در اجرای این تحریم‌ها عمل کنند، ایالات متحده با استفاده از قدرت داخلی خود، اقدامات تنبیهی در قبال کوتاهی احتمالی این کشورها اجرا خواهد کرد.»

همزمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی نوشت: «تقریباً تمام تحریم های سازمان ملل بر علیه ایران، دولت حامی تروریسم و یهود ستیزی، بازگشت. این تحریم‌ها، شامل تمدید دائمی تحریم تسلیحاتی ایران است. این خبر خوبی برای صلح در منطقه است!»

آقای پمپئو تاکید کرده که «ما از اجرای مجازات های خود دریغ نخواهیم کرد و انتظار داریم همه کشورهای عضو سازمان ملل به طور کامل به تعهدات خود تحت این محدودیت های اعمال شده مجدد، عمل کنند.»

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده: «به زودی، ما مجموعه ای از اقدامات تکمیلی را برای تقویت اجرای تحریم های سازمان ملل علیه ایران در مقابل ناقضان آن اعلام خواهیم کرد. کارزار فشار حداکثری ما بر رژیم ایران تا زمانی که دست از گسترش ناامنی، خشونت و خونریزی بردارد، ادامه خواهد یافت.»

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی از اجرایی شدن تحریم های سازمان ملل علیه ایران خبر می‌دهد که روز گذشته بریتانیا، فرانسه و آلمان سه کشور اروپایی حاضر در توافق برجام اعلام کردند، معافیت ایران از تحریم‌های سازمان ملل بعد از ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

این سه کشور اروپایی تاکید کرده‌اند که همچنان به «اجرای کامل» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در پیوند با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که سال ۱۳۹۴ تصویب شد، پایبند هستند.

ساعاتی قبل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بازگشت تحریم‌ها، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «آمریکایی‌ها قاعده قلدری دارند که همواره از آن استفاده می‌کنند و ممکن است این بار هم استفاده کنند. البته جامعه بین‌المللی باید تصمیم بگیرد که چه کند… آمریکا به خاطر نفوذ مالی توانست قلدری‌اش را در حوزه مالی به نتیجه برساند.»

وزیر امور خارجه ایران خواستار مقابله جامعه بین المللی با اقدام آمریکا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا