اجتماعیاقتصادایران

اجاره پشت‌بام در تهران شبی ۵۰ هزار تومان شد

با این‌که «اجاره‌نشینی پشت‌بامی» خود پدیده‌ای‌ست که عمق بحران اقتصادی در ایران را نشان می‌دهد، با این‌حال، خود این پدیده نیز از تورم لجام‌گسیخته بی‌نسیب نمانده است.

روزنامه شرق امروز چهارشبه، چهارم اردیبهشت، گزارشی به نقل از علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران منتشر کرده که می‌گوید اجاره هر شب خوابیدن بر روی پشت بام نیز از سال گذشته تا امسال، ۲۵ هزار تومان افزایش یافته و به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

شرق همچنین به نقل از کارشناسان و تحلیلگران حوزه مسکن خبر از گسترش «سکونت‌ در حاشیه آرامستان‌ها»، «پشت‌بام‌خوابی» و «مغازه‌خوابی»، به‌ویژه در بین کارگران داده است.

این در حالیست که خبرگزاری ایلنا نیز دیروز سه‌شنبه، سوم تیر خبر از رواج درخواست هم‌خانگی دو خانوار از سر فقر داده بود.

همچنین مطابق گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزینه سالانه خانوارهای شهری طی ۶ سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و متوسط هزینه ماهانه خانوارهای ساکن شهر تهران از ۶ میلیون تومان فراتر رفته است.

به گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری طی سال گذشته، ۴۷.۴۴ میلیون تومان بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال پیش از آن ۲۰.۶ درصد افزايش یافته است.

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران نیز یک ماه پیش در گفتگو با خبرگزاری برنا گفته بود: « در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ درصد از جمعیت شهری ایران حاشیه‌نشین و بد مسکن بودند اما امروز پس از سه سال یعنی در سال ۱۳۹۹ همزمان با تورم و گرانی در بخش مسکن، افزایش اجاره بها و… میزان حاشیه‌نشینی در کشور به ۴۵ درصد رسیده است

آقای محبوب‌فر افزود: «اگر این ۴۵ درصد را نسبت به جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران حساب کنیم، امروز بیش از ۳۸ میلیون نفر حاشیه‌نشین و بدمسکن هستند که نشان می‌دهد میزان حاشیه نشینی در کشور به دلیل سیاست‌های غلط و مشکلات اقتصادی افزایش معناداری داشته است.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا