ایران

اشیای مخزن موزه ملی ایران و سایر موزه‌ها به آرامگاه خمینی برده می‌شوند

ده روز پس از حضور حسن خمینی در ارگ آزادی تهران و دیدار با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رسانه‌ها خبر دادند که دو طرف برای راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیر آرامگاه روح‌الله خمینی توافق کرده‌اند.

بر اساس گزارش سایت صدای میراث، در نشست خبری علی مونسان وزیر میراث فرهنگی و حسن خمینی که بدون حضور خبرنگاران برگزار شده و وزارت میراث‌فرهنگی نیز تنها بخش‌هایی از موضوعات مطرح شده در این نشست را برای رسانه‌ها ارسال کرده، قرار شده است علاوه بر راه‌اندازی مسیر گردشگری قم، نجف، جماران و آرامگاه روح‌الله خمینی دو موضوع دیگر نیز مطرح شده است. نخست راه‌اندازی موزه شماره ۲ آرامگاه روح‌الله خمینی که هیچ جزئیاتی نداشته و دیگری راه اندازی بازارچه دائمی فروش صنایع‌دستی در این آرامگاه.

تولیت آرامگاه خمینی در تلاش است تا این آرامگاه را تبدیل به یک مقصد گردشگری کند و ظاهرا دیدار  حسن خمینی با وزیر میراث فرهنگی نیز با همین هدف صورت گرفته است.

طبق این گزارشات، ۴۰ هزار متر مربع فضا در زیرزمین آرامگاه خمینی‌ برای استقرار موزه و فروشگاه دائمی صنایع‌دستی برای وزارت میراث‌فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی اما «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رییس‌جمهوری را برای اخذ بودجه کلان از دولت برای راه‌اندازی موزه شماره دو آرامگاه خمینی قانع کرده است.

بر این اساس تولیت آرامگاه خمینی فقط زمین در اختیار قرارا خواهد داد و تمامی بودجه و اعتبار و آثار و اشیای تاریخی مورد نیاز شعبه دوم موزه ملی ایران باید از سوی وزارت میراث فرهنگی تامین شود.

بخشی از فضای ۴۰ هزار متر مربعی زیرزمین آرامگاه خمینی نیز قرار است به بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی تبدیل شود.

به اساس این گزارش در شرایطی که تحریم و کرونا به‌گفته سران حکومت، اقتصاد ایران را دچار آشفتگی کرده وزارت میراث‌فرهنگی در سال پایانی دولت روحانی به دنبال تخصیص اعتبار از دولت است تا ساخت‌وساز محوطه ناتمام زیرزمین آرامگاه خمینی را به اتمام برساند و با تجهیز این فضا به ویترین‌هایی که برای نمایش آثار دوره پارینه سنگی و قاجار نیازمند ویژگی‌های مشخص هستند و هریک حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارند، شعبه دوم موزه ملی ایران را در این مکان راه‌اندازی کند.

در جریان راه‌اندازی این موزه، بخشی از آثار دوره پارینه سنگی تا دوره قاجار که طی کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران به دست آمده برای نمایش به زیرزمین آرامگاه روح‌الله خمینی منتقل خواهد شد.

در این گزارش از «دو تا سه هزار اثر باستانی ایران برای راه‌اندازی این موزه» سخن گفته شده اما «مسئولان وزارت میراث فرهنگی کشور به حسن خمینی گفته‌اند که چهار میلیون اثر موجود در موزه‌های کشور و ۴۰۰ هزار اثر موجود در مخزن موزه ملی ایران ظرفیت بالایی برای نمایش عمومی دارند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا