ایرانسیاست

اعتراضات آبان؛ صدور حکم «مفسد فی‌الارض» به ۸ تن در اصفهان

رییس کل دادگستری اصفهان اعلام کرد به ۸ تن از بازداشت‌شدگان اعترضاتی که در سه سال گذشته اتفاق افتاده حکم «مفسد فی‌الارض» صادر شده است.

محمدرضا حبیبی، رییس دادگستری اصفهان پیش از ظهر روز جمعه ۶ تیر، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر اعلام کرد به ۸ تن از بازداشت‌شدگان اعترضاتی که در سالهای ۸۸ (جنبش موسوم به سبز)، دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ به‌وقوع پیوسته بود، حکم «مفسد فی‌الارض» نهایی شده است.

مشخص نیست چرا رییس دادگستری اصفحان حکم فساد فی‌الارض را که در مورد معترضان صادر شده، از تریبون یک نماز جمعه اعلام می‌کند.

گفتنی‌ست که «مفسد فی‌الارض» یکی از سنگین‌ترین اتهاماتی است که می‌تواند در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران صادر شود و در صورت محکوم شدن فردی به آن، مجازات وی اعدم است.

وی همچنین تهدید کرد که دوباره «اگر خلافی صورت بگیرد، همانند آن چه که در سال ۸۸، ۹۶ و آبان سال گذشته افتاد، یقینا قاطعانه با دست نشانده ها و آشوب‌گران برخورد خواهیم کرد.»

رییس دادگستری استان اصفهان در حالی خبر از نهایی شدن حکم «مفسد فی‌الارض» بر علیه معترضان می‌دهد که در بخش دیگری از سخنانش گفت «امروزه شاهد آن هستیم که نظام‌ها مستکبری که به دروغ شعار حمایت از حقوق بشر سر می دهند در داخل کشورهای خودشان نقابشان کنار رفته است… به طوری که می‌بینیم در داخل شهرهای آمریکا نیروهای نظامی از جمله پلیس مردم بی‌دفاع و بی‌سلاح خود را مورد حملات وحشیانه‌ قرار می دهد آن هم به دلیل اعتراض به حقوق اولیه اتباع خود..، دولت‌های غربی با گرفتن جان آن‌ها پاسخگوی مردم شان هستند.»

آقای حبیبی در ادامه گفت از سوی دیگر دشمن با سواستفاده از غفلتی که متولیان فرهنگی، مسؤولان آموزشی و خانواده‌ها مسبب آن هستند، هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی افراد را از فرهنگ ناب ایرانی اسلامی دور و به سمت فرهنگ غربی سوق داده است.»

این درحالیست که در روزهای اخیر وکلای سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ خبر از تأیید حکم اعدام موکلانشان از سوی دیوان عالی کشور می‌دهند.

بر اساس گزارشات منتشر شده این سه نفر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام‌ «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» و «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا