اجتماعیایرانسیاست

اعتراض پَن به احکام صادره برای سه عضو کانون نویسندگان ایران

انجمن جهانی قلم (پَن ) از ۱۵۰ شعبه‌ خود در ۱۰۰ کشور جهان خواست تا «برای لغو احکام زندان این سه نویسنده عضو کانون نويسندگان ايران» اقدام کنند.

انجمن جهانی قلم با انتشار فراخوانی ضمن اعتراض به احکام صادره برای رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه نویسنده ایرانی، «محکومیت این نویسندگان به زندان» را «نقض آشکار حق آزادی بیان» خواند.

پَن همچنین از ۱۵۰ شعبه‌ خود در ۱۰۰ کشور جهان خواست تا از مقامات ایران بخواهند «به سوء‌استفاده از نظام قضایی برای اذیت و آزار نویسندگان پایان دهند.»

سلیل تریپاتی، رئیس کمیته‌ی نویسندگان دربند انجمن بین‌المللی قلم در این‌باره می‌گوید این نویسندگان «هرگز نمی‌بایست محاکمه و محکوم می‌شدند و خاصه در شرایط کنونی که کووید ۱۹ در ایران شایع شده است به هیچ وجه نباید زندانی شوند.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است «این نویسندگان صرفاً به دلیل نقد مستمر دولت‌های وقت در ایران تحت تعقیب و آزارقرارگرفته‌اند. شگفت آن که یکی از اتهام‌های این نویسندگان حضور بر سر مزار نویسندگان مخالف است. در زمان شیوع عالمگیر ویروسی که تأثیری جدی بر اوضاع ایران گذاشته است، اولویت دولت ایران باید حفظ سلامت عمومی باشد نه مرعوب ساختن و به زندان افکندن نویسندگان»

پَن این درخواست را «طبق ماده‌ی ۱۹ پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)، که دولت ایران به آن پیوسته است» عنوان کرده است.

لازم به ذکر است که در اسفند ۱۳۹۸ این سه عضو کانون نویسندگان برای اجرای احکام حبس به زندان فراخوانده شدند، به علت خطر جدی ابتلا به ویروس کووید -۱۹، از معرفی خود به زندان سرباز زدند.

بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن در اردیبهشت ۱۳۹۸ به سبب نوشته‌های انتقادی خود به زندان محکوم شده‌اند.

آقایان خندان (مهابادی) و آبتین هر یک به شش سال و آقای باژن به سه سال و نیم زندان محکوم شده‌اند.

آنان از نخستین جلسه‌ی دادگاه خود در ژانویه‌ دی ماه ۱۳۹۸ تا کنون از حق داشتن وکیل مدافع محروم بوده اند و در واکنش به این محرومیت از دفاع از خود خودداری کرده‌اند.

از آن زمان تا کانون هرکدام از این نویسندگان با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزادند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا