فرهنگ و هنر

انعکاس اخبار «تعطیلی یک چاپخانه‌ و کتاب‌فروشی در ایران به دلیل نشر کتاب‌های ترکی» در خبرگزاریهای ترکیه

خبرگزاری «آنادولی» ترکیه گزارش داد: یک چاپخانه و کتابفروشی در ایران که کتاب‌هایی به «زبان ترکی» نشر و عرضه می‌کردند، به اتهام چاپ و فروش «کتاب‌های غیرقانونی» تعطیل شدند.

خبرگزاری «آنادولی» نوشت: چاپخانه «تک درخت» و کتابفروشی «اندیشه نو» در ایران که کتاب‌هایی به زبان ترکی نشر و عرضه می‌کردند، به اتهام چاپ و فروش «کتاب‌های غیرقانونی» تعطیل شدند.

این خبرگزاری در ادامه می افزاید: «براساس اطلاعات دریافتی خبرنگار “آناتولی”، چاپخانه تک درخت به اتهام «چاپ کتاب‌های غیرقانونی» تعطیل و احسان شکرخدایی، مدیر آن نیز 3 ماه پیش بازداشت و روانه زندان شد.

همچنین کتابفروشی اندیشه نو به اتهام «فروش کتاب‌های غیرقانونی» به مدت یک ماه تعطیل و مسئول آن هم به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ 3000 دلار محکوم شد.

چاپخانه تک درخت به زبان ترکی در زمینه‌های ادبیات، تاریخ، پژوهش و علوم کتاب نشر و کتابفروشی اندیشه نو نیز کتابهای ترکی عرضه می کرد.

مقامات ایرانی هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند. اما شهروندان ترک زبان این تصمیم را بخشی از فشارها بر ترک‌ها و زبان ترکی در روزهای اخیر در ایران می‌دانند.»

خاطرنشان می گردد که هفته گذشته ماموران قضایی جمهوری اسلامی ایران با مراجعه به محل انتشارات «اندیشه نو»، ناشر کتاب به زبان تورکی آذربایجانی در تهران، بدون توضیح خاصی تنها به دلیل فروش کتاب به زبان تورکی اقدام به پلمپ محل مذکور نموده بودند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا